Giv energien videre

Det danske elbilsmarked er endt i krybesporet på grund af afgifter. Derfor ser elbilbranchen frem til, at afgifterne skal evalueres til august. Det skriver Lærke Flader, branchechef for Dansk Elbil Alliance i et indlæg i information i dag. Et helt nyt afgiftssystem, der er baseret på CO2-udledning, vil være den bedste løsning, påpeger hun.

I dag fremlagde DI Bilbranchen, De Danske Bilimportører og FDM et fælles udspil, hvori de kalder på en modernisering af den 90 år gamle danske bilbeskatning. Helt rigtigt, at bilafgiften bør baseres på teknik og ikke værdi, lyder det fra Dansk Elbil Alliance – alligevel kan forslaget hæmme den grønne omstilling af transporten.

Københavns overborgmester Frank Jensen vil udskifte byens dieselbusser med mindre støjende og grønnere elbusser, når de indeværende kontrakter udløber fra 2019. Ny rapport fra Siemens viser, at de 33 buslinjer, der helt eller delvist finansieres af Københavns kommune, kan køres af elbusser – men at elafgiften i dag forhindrer omlægningen.

Nye afgifter gør, at elbilsalget i 2016 er gået helt i stå i Danmark, og salget er på linje med salget i 2011. Elbilsalget satte ellers rekord i 2015, ikke kun i Danmark men i hele EU. I Danmark kom vi i 2015 ind på tredjepladsen over lande med højest elbilandel i EU. Men nu er markedet ændret. Dansk Elbil Alliance mener, at afgiftsystemet skal omlægges, så det afspejler, hvor meget bilerne forurener.

Venstre erkender i en artikel i Altinget i dag, at elafgiften på el til elbiler og elbusser er en udfordring i forhold til andre køretøjer. Det er reaktionen på et svar, som skatteminister Karsten Lauritzen (V) har givet til Folketinget. En elbus kommer i 2017 til at betale 25,3 øre i energiafgift - opgjort i øre pr. megajoule. For en dieselbus bliver energiafgiften til staten 8,8 øre.