Giv energien videre

Den danske stat støtter landvindmøller og dermed den vedvarende energi, men afgiftsbelægger samtidig brugen af den strøm, vindmøllerne producerer. En barok situation, siger blandt andre analysechef i CEPOS, Otto Brøns. Ministeren åbner døren for, at afgifterne bør understøtte øget brug af el. Det skriver Berlingske i dag.

Det danske elbilsmarked er endt i krybesporet på grund af afgifter. Derfor ser elbilbranchen frem til, at afgifterne skal evalueres til august. Det skriver Lærke Flader, branchechef for Dansk Elbil Alliance i et indlæg i information i dag. Et helt nyt afgiftssystem, der er baseret på CO2-udledning, vil være den bedste løsning, påpeger hun.

Dansk politik bør tage et opgør med mantraet om, at vi skal lette skatten på arbejde og øge skatten på ressourcer – i og med det samlede skattetryk for lønmodtagerne består af begge dele. Sådan lyder det fra Dansk Energis administrerende direktør, Lars Aagaard, forud for regeringens 2025-møde på Marienborg onsdag. Ved at bruge den nytænkning ligger der en gevinst på 2,3 milliarder kroner for fødderne af den kreds, der i dag skal diskutere Danmarks økonomiske bæredygtighed frem mod 2025.

Danske husholdninger kan se frem til en lille stigning i rådighedsbeløbet, hvis PSO-betalingen flyttes fra elregningen til finansloven. Det viser beregninger fra skatteministeriet. Regeringens forslag vil samtidig lempe udgifter til erhvervslivet på 2,8-3,6 mia. kroner om året – og det vil gavne Danmarks konkurrenceevne.

I dag fremlagde DI Bilbranchen, De Danske Bilimportører og FDM et fælles udspil, hvori de kalder på en modernisering af den 90 år gamle danske bilbeskatning. Helt rigtigt, at bilafgiften bør baseres på teknik og ikke værdi, lyder det fra Dansk Elbil Alliance – alligevel kan forslaget hæmme den grønne omstilling af transporten.