Giv energien videre

Strøm til elbusser beskattes i dag mere end dobbelt så hårdt som diesel. Men det skal være slut, foreslår Socialdemokratiet og De Radikale nu. De får opbakning af De Konservative – og ros med på vejen af Dansk Elbil Alliance.

Vi skal bruge vores grønne strøm til mere, men mangler politisk handling. For eksempel betaler busser helt uforståeligt 200 gange mere i elafgift end letbaner og tog, skriver Københavns overborgmester Frank Jensen og Dansk Energis adm. direktør Lars Aagaard i et debatindlæg i Politiken.

Manglende afklaring af, hvordan årsafregnet solcelle-el skal håndteres i et marked med timeafregning, har længe udsat muligheden for timeafregning for privatkunder. Sagen er endnu ikke nået til ministeren, men Dansk Energi håber på en hurtig sagsbehandling, så timeafregning for private kan blive en realitet fra midten af 2017.

Ved årsskiftet blev registreringsafgiften på elbiler fordoblet, så elbiler nu skal betale 40 procent af registreringsafgiften. Det får brancheforeningen Dansk Elbil Alliance til at frygte, at elbilsalget nu går helt i stå.

Er energiafgifterne rigtigt skruet sammen i forhold til de miljøeffekter, energiforbruget har? Det er emnet for afgifts- og tilskudsanalysens del 3, der nu er lagt frem. Dansk Energi ser rapporten som et væsentligt bidrag til debatten, men efterlyser mere fokus på transportsektoren.