Giv energien videre

I dag fremlagde DI Bilbranchen, De Danske Bilimportører og FDM et fælles udspil, hvori de kalder på en modernisering af den 90 år gamle danske bilbeskatning. Helt rigtigt, at bilafgiften bør baseres på teknik og ikke værdi, lyder det fra Dansk Elbil Alliance – alligevel kan forslaget hæmme den grønne omstilling af transporten.

Københavns overborgmester Frank Jensen vil udskifte byens dieselbusser med mindre støjende og grønnere elbusser, når de indeværende kontrakter udløber fra 2019. Ny rapport fra Siemens viser, at de 33 buslinjer, der helt eller delvist finansieres af Københavns kommune, kan køres af elbusser – men at elafgiften i dag forhindrer omlægningen.

Venstre erkender i en artikel i Altinget i dag, at elafgiften på el til elbiler og elbusser er en udfordring i forhold til andre køretøjer. Det er reaktionen på et svar, som skatteminister Karsten Lauritzen (V) har givet til Folketinget. En elbus kommer i 2017 til at betale 25,3 øre i energiafgift - opgjort i øre pr. megajoule. For en dieselbus bliver energiafgiften til staten 8,8 øre.

Salget af elektriske biler bugner i EU, og en række regeringer lægger nu foden lidt tungere på den politiske speeder for grøn transport, skriver Politiken. I Danmark har afgifter dog lagt en dæmper på salget.

Tyskland står klar til at uddele en milliard euro til elektriske biler. Det fremgår af et forslag fra Tysklands finansminister, der er lækket forud for et møde mellem Tysklands regering og den tysk bilindustri i aften. Regeringen vil samtidig udbygge ladeinfrastruktur og give elbiler en række fordele.