Salg af varmepumper bremses af teknisk markedsføring

Tung snak om teknik truer med at blive en kæp i hjulet for den grønne omstilling af varmesektoren. Det konkluderer ny rapport om markedet for varmepumper til private husstande, der blandt andet har analyseret kundekommunikationen. Det er en skam, for varmepumper er ofte et billigt, komfortabelt og grønt alternativ, når danske parcelhusejere skal udskifte oliefyret.

Sidste år kunne omkring 5000 danske husejere for første gang nyde billig og grøn varme fra en nyinstalleret varmepumpe. Men tallet kunne være langt højere, lyder det i en ny rapport udarbejdet af Advance A/S for Energistyrelsen, Det Økologiske Råd og Dansk Energi.

Markedets kommunikation til kunderne sætter nemlig for sent ind, og markedsføringen forudsætter ofte en meget høj grad af teknisk forståelse hos kunderne. Det gør, at mange står af.

Det betyder også, at varmepumper først overvejes meget sent i en købsproces – og dermed at husejere ofte vælger andre teknologier, som måske er billigere i øjeblikket, men som bliver dyrere på lang sigt.

- En varmepumpe, der udnytter varmen i jorden eller grundvandet er ofte en billig og komfortabel måde at sikre indetemperaturen. Selv med de ekstremt lave oliepriser, vi ser i dag, er der penge at spare, fordi varmepumpen er så effektiv, siger Richard Schalburg, chefkonsulent i Dansk Energi.

Samtidig er varmepumper, der fungerer ved at flytte varmeenergi fra naturlige kilder til huset, et af de mest bæredygtige alternativ på markedet. En ny varmepumpe leverer typisk 3,5 gange så meget energi til huset, som den bruger.

Hertil kan en varmepumpe i fremtiden fungere som et værdifuldt supplement i et energisystem, der i stigende grad er baseret på vedvarende energi. Den kan nemlig programmeres til fortrinsvist at producere varme, når vinden blæser, og strømmen i elnettet er billig. Det vil også gavne den grønne omstilling generelt, påpeger Richard Schalburg.

Derfor glæder han sig over, at den ny analyse af markedet for varmepumper har en række konkrete anbefalinger til branchen, der skal fremme salget:

- Klar kommunikation er nemlig et vigtigt element i forhold til at få flere varmepumper. Men hvis vi for alvor ønsker at grøn strøm, skal erstatte olie i opvarmningen, er vi også nødt til at ændre på energiafgifterne. Lige nu er beskattes elektricitet meget hårdere end olie. Det giver jo ikke mening, siger Richard Schalburg.