Høje elafgifter gør elregningen mere uigennemsigtig

Danske kunder synes, det er svært at sammenligne priser på el og gas fra forskellige leverandører. Det viser en ny analyse. De høje afgifter gør det sværere at se selve elprisen, mener Dansk Energi.

Danske forbrugere synes, det er svært at sammenligne produkter og priser på de danske el- og gasmarkeder. Det viser en analyse fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

– Det er ærgerligt, at forbrugerne synes, det er så svært at sammenligne priser på el og gas. Det er jo produkter, som vi bruger hver dag og derfor samlet set lægger en del penge i, siger vicedirektør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Mette Rose Skaksen, i en pressemeddelelse.

Hos Dansk Energi mener detailmarkedschef Kamilla Thingvad, at høje afgifter gør det sværere at se den reelle pris for el og gas:

– Jeg ser analysens resultat for el- og gas som udtryk for kundernes frustration over, at det skal være så svært at forstå prisen på produkter, som de bruger døgnet rundt. Det er jeg jo ked af, fordi det er produkter, der er grundlaget for, at der er lys og varme og der er mulighed for vi kan leve det gode og nemme liv. Når det kan være svært at sammenligne, så er det i mine øjne primært fordi, skatter og afgifter til staten udgør ca. 70 procent af elprisen og lige lidt under 60 procent af gasprisen. Vi skal have kunden mere i centrum og rydde op i afgifterne. Hvis elafgiften bliver fjernet bliver det nemmere for kunden at gennemskue elprisen og sammenligne den med andre produkter.

Hun påpeger, at konkurrencen på markederne gør, at elhandlerne anstrenger sig for at tilbyde kunderne gode og gennemskuelige produkter og regninger.

Samtidig fortæller hun, at der er hjælp at hente på nettet for både el- og gaskunder:

– På både el- og gasmarkedet er der prissammenligningsportaler – henholdsvis elpris.dk og gasprisguiden.dk. Her kan man ved blot at taste sit postnummer få vist hele paletten af de produkter, man kan vælge imellem. Det giver overblik. Konkurrence- og forbrugerstyrelsen opfordrer kunderne til mindst en gang om året at undersøge, om de har det produkt, der passer dem til en fornuftig pris. Det kan jeg kun bakke op om, siger Kamilla Thingvad.