Nyhed

Energiklagenævnet arbejder på nedsat kraft

Udflytning af nævn fra København til Viborg koster på sagsbehandlingstiden. Fungerende nævnsformand appellerer til regeringen om at løse akutte udfordringer med bemandingen.

 
Energiklagenævnet har en del sager i øjeblikket bl.a. med Vesterhav Syd og andre kystnære havmølleprojekter, men klagerne må desværre væbne sig med tålmod. Sagsbehandlingstiden i Energiklagenævnet, der er klageinstans for Energitilsynet, er nemlig i øjeblikket længere end normalt, oplyser nævnets fungerende formand, professor og næstformand Bent Ole Gram Mortensen fra Syddansk Universitet.
 
- Nævnet er under pres, erkender han og forklarer, at det skyldes to ting.
 
For det første sagde samtlige jurister i sekretariatet op, efter at regeringen annoncerede flytningen af Energiklagenævnet fra København til Viborg. Derudover har flere af de nyansatte ifølge Bent Ole Gram Mortensen også sagt op for at søge job i bl.a. København.
 
- Vi har naturligvis svært ved at finde folk med erfaring fra energisektoren. Vi har nu ansat nogle ihærdige og dygtige yngre mennesker, men vi må i en periode leve med en mindre effektiv sagsbehandling, siger han, der glæder sig over, at de fleste af nævnsmedlemmerne stadig er med.
 
For det andet får Energiklagenævnet nu sin sekretariatsbetjening fra en styrelse under Erhvervsministeriet, Nævnenes Hus i Viborg. Ifølge Bent Ole Gram Mortensen kan der være gode grunde til at samle funktionerne, men det betyder, at Energiklagenævnet skal dele de fælles ressourcer med andre nævn.
 
- I en overgangsfase kan det også være udfordrende. Vores medarbejdere arbejder hårdt, men der vil være en periode, hvor vi har længere sagsbehandlingstider end normalt og ønskeligt, siger Bent Ole Gram Mortensen, der i fredags på konferencen Det Frie Energimarked måtte skitsere situationen for klima-, energi- og forsyningsminister Lars Chr. Lilleholt (V) og i den forbindelse spurgte, om regeringen vil sikre ’den bemanding, vi havde tidligere’.

- Vi er opmærksomme på, at der er ved at opstå en flaskehals, svarede ministeren.
 
For et lille års tidsiden fremlagde regeringen en række forslag til, hvordan Energitilsynet, som Lars Chr. Lilleholt kalder ’forbrugernes vagthund’, kan nedbringe sine sagsbehandlingstider som bl.a. i forhold til afklaring af økonomi i elnetselskaberne kan være på op til 5-8 år.
 
- Det skaber usikkerhed i branchen, så tænderne skal gøres skarpere, mener Lars Chr. Lilleholt.
 
Dansk Energi mener, at det er vigtigt med en høj kvalitet i den offentlige forvaltning, og at myndighederne, hvad enten det drejer sig om Energitilsynet eller Energiklagenævnet, har de nødvendige ressourcer og faglighed til at regulere det komplekse område, energi er.
 
- Det er bekymrende med længere sagsbehandlingstider i Energiklagenævnet. Det er vigtigt, at klagenævnet har de fornødne kompetencer og i et vist tempo er i stand til at afprøve Energitilsynets sager. I mange af de aktuelle sager er der mange penge på spil for de involverede parter, så det kan få alvorlige konsekvenser, hvis sagerne trækker i langdrag, siger chefkonsulent Dorte Gram fra Dansk Energi.