Denne artikel er fra før Green Power Denmark blev dannet og er udgivet af enten Dansk Energi, Dansk Solkraft eller Wind Denmark.

AKTIVT EJERSKAB

8 idéer: Sådan kickstarter I aktivt ejerskab blandt unge

Monsø, en kooperativ konsulentvirksomhed, der designer og faciliterer nye demokratiske formater for forbrugerejede selskaber, øser ud af deres erfaringer.

Aktivt ejerskab og involvering af de kommende generationer spiller en afgørende rolle i at sikre de forbrugerejede selskabers fremtidige legitimitet, opbakning og demokratiske fundament. Men hvordan griber forsyningsbranchens proaktivt de unges interesse i klimaudfordringer og den grønne omstilling som afsæt for involvering og engagement? Det handler dette indlæg om.

En generation af demokratiske verdensmestre

Danske unge er faktisk verdensmestre i demokrati! De er blandt de mest demokratisk dannede i verden, når det kommer til viden om demokrati, politik og samfundsforhold. Danske unge har stor mulighed for at udtrykke deres mening og ligger helt i top internationalt på viden om politik, demokratiske institutioner og processer.

Men da man for nogle år siden tog temperaturen på deres demokratiske selvtillid, lå de meget lavt sammenlignet med unge fra andre lande (ICCS, 2016). Danske unge viste en lav tiltro til, at deres meninger og input tages alvorligt, og at involveringen faktisk fører til reel indflydelse og konkret forandringer. Dette er dog i fuldt sving med at ændre sig.

Ved at invitere unge med ind i de strategiske maskinrum, kan de forbrugerejede selskaber øge de kommende generationers kendskab til den demokratiske virksomhedsforms potentiale.
...

Sådan tager unge del i demokratiet

Overalt i Danmark og i resten af verden pibler det frem med nye måder for borgerne at deltage i demokratiet på – og det er de unge, der løber forrest. De kommende generationer er i særlig grad optaget af klimadagsordenen, minoriteters rettigheder, mangfoldighed, diversitet og køn.

En række selvorganiserede - både fysiske og digitale - fællesskaber vokser frem. De sociale medier og den digitale infrastruktur giver mulighed for at mobilisere selv store demokratiske bevægelser og omfattende kampagner om en enkelt sag på kort tid. At tage del i et forpligtende fællesskab, hvor man spiller en rolle og tager ansvar er oftest udgangspunktet for unges deltagelse.

Det er helt afgørende for unges engagement, at de oplever, at deres mening tæller – at de tages alvorligt og det anerkendes, at de har noget at byde på. Og ikke mindst, at der er handling bag ordene: At deres indspark bidrager til konkrete initiativer og forandring. Den bedste vej til unges deltagelse går oftest gennem det kampagne- og netværksorienterede engagement og knytter sig i mindre grad til klassiske foreningsstrukturer. Det er vigtigt med tydelig kommunikation og rammesætning, der skaber rum for nye deltagelsesformer med mulighed for projektorienterede indsatser og frihed i organiseringen.

Engagement gennem målrettede indsatser

De forbrugerejede selskaber kan udnytte det sitrende momentum for deltagelse og anvende de aktuelle samfundsudfordringer som platform for kommende generationers engagement - ikke kun gennem økonomisk støtte til konkrete projekter - men også direkte i forhold til selskabets strategiske arbejde.

Om Monsø

Monsø er en mindre kooperativ konsulentvirksomhed, der designer og faciliterer strategiske involveringsprocesser. Monsø udvikler bl.a. nye demokratiske formater, der sikrer diversitet, mangfoldighed og nye perspektiver i bestyrelse og repræsentantskab.

Monsø er stiftet og drives af Dorte Mondrup og Anne Sørensen.

...

Klimaudfordringerne og den grønne omstilling kræver i sig selv et langt sejt træk - og kalder dermed på samme måde på et særligt langsigtet fokus på kommende generationers engagement og deltagelse. Strategisk ungeinvolvering, facilitering af bæredygtige fællesskaber og grøn produktudvikling skubber tilsammen til det aktive ejerskab og sætter de forbrugerejede selskaber i spil som afgørende katalysatorer for den grønne omstilling både lokalt og nationalt.

Ved at invitere unge med ind i de strategiske maskinrum, kan de forbrugerejede selskaber øge de kommende generationers kendskab til den demokratiske virksomhedsforms potentiale og muligheder og samtidig synliggøre muligheden for, at man som ung kan få indflydelse og reelt gøre en forskel for lokal vækst og bæredygtige fællesskaber. Indsatsen er i sig selv demokratisk dannende samtidig med, at de forbrugerejede selskaber høster værdien af den lokale opbakning og muligheden for at etablere en sti til rekruttering af kommende engagerede i repræsentantskab og bestyrelse.

Aflæs hvad der rører sig – og sæt i gang!

Det er bestyrelsen og direktionens opgave at facilitere det aktive ejerskab. De må først og fremmest overveje formålet med involveringen og hvilken værdi, de ønsker at skabe. Dernæst venter en dialog om, hvilke (nye) medlemstyper, de ønsker at appellere til, og dernæst hvilke deltagelsesformer, de ønsker at sætte i spil. Det handler om, at både bestyrelse og direktion træner en art seismografisk kompetence, der gør dem i stand til at mærke vibrationer og rystelser blandt lokale unge. Hvad rører sig hos dem - og hvordan kan vi koble det til aktuelle, konkrete udfordringer, strategiske temaer eller udviklingsperspektiver i energisektoren og i virksomheden?

Hvis det er ambitionen at mobilisere flere og andre - og særligt de kommende generationer - kan det være en fordel at udbyde flere forskellige fora og initiativer, der inviterer til deltagelse. Det handler om at udvikle formater, der både rammer de unge, der typisk engagerer sig spontant, efter interesse eller indignation, omkring en enkelt sag eller tema. Og samtidig skabe mulighed for at spotte de unge, som gerne engagerer sig dybere med mulighed for endnu større indflydelse på virksomhedens drift og udvikling. Det er helt afgørende at give plads til dem, der motiveres af det sociale samvær og gerne involverer sig i udviklingen og implementeringen af lokale projekter. Alle initiativer kan med fordel koble fysisk fremmøde med digital mobilisering gennem kampagner eller sociale medier.

Sæt det lange lys på

Måske vil I spørge: Kan det virkelig betale sig at kaste al den energi efter at engagere unge menneskers deltagelse i forbrugerejede energiselskaber? Får vi reelt noget ud af det? Dertil vil vi svare: Hvis I vil sikre jeres demokratiske fundament, skal I gribe muligheden og få en hel generations interesse, ideer og handlekraft til gengæld. Vores erfaringsbaserede påstand er, at hvis I ikke investerer energi i denne indsats, vil I tabe vigtigt terræn, som I ellers kunne vinde. Unge er fremtidens energiforbrugere; omfavn dem allerede i dag.

8 forslag til involvering af kommende generationer

Skal kommende generationers perspektiver inddrages har vi otte forslag til, hvordan velkendte demokratiske strukturer og systemer kan udvides eller gentænkes: 

  1.  Unge-advisory board 
    Bestyrelsen rekrutterer og nedsætter en bredt sammensat gruppe af unge under 30år, der fungerer som bestyrelsens advisory board.
     
  2. To unge i bestyrelsen
    Bestyrelsen rekrutterer to unge under 30 år til bestyrelsen.
     
  3. Arbejdende ungeudvalg 
    Bestyrelsen rekrutterer og faciliterer et hurtigtarbejdende ungeudvalg med 10-15unge deltagere mellem 15 og 30 år. Med afsæt i en aktuel udfordring udvikler udvalget konkrete løsninger og initiativer. Det kunne være konkrete råd og anbefalinger i forhold til rekruttering af fremtidens medarbejdere/repræsentantskab/bestyrelse, lokale grønne og fællesskabende initiativer eller innovative løsninger og nye produkter, der kan indgå i selskabets produktportefølje.
     
  4. Generalforsamling for ungdomsuddannelser
    Selskabet afholder ‘Fremtidens generalforsamling’ for unge på lokale ungdomsuddannelser med henblik på sammen med de unge at gentænke og nyskabe virksomhedens demokratiske strukturer.
     
  5. Undervisningsforløb for ungdomsuddannelser
    Virksomheden er initiativtager til udvikling af et samfundsfagligt undervisningsforløb for unge på ungdomsuddannelser med fokus på forsyningsbranchen og den demokratiske selskabsform. Forløbet designes i samarbejde med undervisere fra lokale ungdomsuddannelser. Undervejs i undervisningsforløbet deltager selskabets bestyrelse som faglige inspiratorer og sparringspartnere for eleverne.
     
  6. Design sprint for elever på ungdomsuddannelser eller universiteter
    Virksomheden udvikler og afholder i samarbejde med lokale ungdomsuddannelser eller universiteter et design sprint. Et sprint er et en-dags-innovationsforløb, hvor op til 100 elever arbejder innovativt med en konkret udfordring relateret til forsyningsbranchen. Selskabets bestyrelse vurderer og præmierer de bedste idéer.
     
  7. Hub for grøn omstilling
    Selskabet etablerer i samarbejde med andre virksomheder Hub for Grøn Omstilling, hvor omdrejningspunktet er innovation, iværksætteri og design af nye grønne løsninger.
     
  8. Partnerskab mellem virksomheder, uddannelsesinstitutioner og foreninger
    Selskabet etablerer et formaliseret samarbejde på tværs af erhvervsliv, uddannelsesinstitutioner og foreningsliv med fokus på i fællesskab at arbejde for unges engagement og deltagelse i den grønne omstilling.
...

Kilder: ICCS, 2016; González-Ricoy, 2016; Tænketanken Demokratisk Erhverv, 2019; A. B. Lund, 2006; Liebeskind, 2019

Idéer & refleksioner om aktivt ejerskab. Inspiration til bestyrelser i energibranchen
Politikpapir

I dette katalog præsenteres en række idéer og tanker, som kan styrke dialogen og forståelsen af, hvad aktivt ejerskab er – og hvad det kan blive. Målet er at give inspiration til bestyrelser i energibranchen.

Udgivet
2019

Nyheder direkte i din indbakke?