Denne artikel er fra før Green Power Denmark blev dannet og er udgivet af enten Dansk Energi, Dansk Solkraft eller Wind Denmark.

Artikel

9 ud af 10 fiberkunder får gavn af øget konkurrence og valgfrihed

Landets energi- og fibernetkoncerner har de seneste år indgået mere end 30 kommercielle aftaler med udbydere af tv, streaming og andet indhold på nettet. Det giver øget konkurrence om kunderne, der får valgfrihed mellem forskellige indholdsleverandører.

Altibox, Stofa, Hiper, YouSee, Telia, Telenor, Fastspeed, BOLIG NET, Kviknet, og Waoo. Det er nogle af de brands, Danmarks mange fiberkunder kan vælge mellem, efter at en lang række energi- og fibernetkoncerner har indgået mere end 30 kommercielle aftaler med indholdsudbydere gennem de seneste år.

Tilsammen betyder aftalerne, at omkring 90 procent af landets fiberkunder får valget mellem flere leverandører, der lejer sig ind på nettene, som man kender det fra mobiltelefoni, og konkurrerer hårdt om kundernes gunst på både indhold, kvalitet, service og pris.

Med det hav af kommercielle aftaler, der er indgået, bliver stort set alle relevante indholdsleverandører, som opererer på fastbaserede net i Danmark, aktive på energi- og fiberkoncernernes net. Så udover, at energi- og fibernetkoncernerne har givet kunderne et reelt bredbåndsalternativ og har brudt telemonopolet i Danmark, så sikrer de også øget konkurrence på deres netværk. Det er unikt i dansk bredbåndshistorie og en fornem bedrift, siger Thomas Woldiderich, branchechef for telepolitik i Dansk Energi.

 Det er til gavn for både kunder og fiberselskaber, der har fået flere varer på hylderne. Et bredt produktudvalg giver også mulighed for at få endnu flere kunder til at koble sig på fibernettet rundt om i landet, og dermed få en fremtidssikret løsning med tårnhøj hastighed i både up- og download af data samt en suveræn stabilitet, siger han.

Danskernes foretrukne bredbånd  

I dag har 72 procent af alle danske boliger og virksomheder mulighed for at få fibernet. Flest i Region Nordjylland, hvor dækningen er hele 83 procent, efter at selskaber som Thy-Mors Energi og Nord Energi kun er ganske få husstande fra at have fuldført en komplet udbygning til alle andelshavere.

 Fibernet forventes ved årsskiftet at være tilsluttet hos omkring 800.000 danske husstande og virksomheder, og dermed har fibernettet kurs mod at blive Danmarks mest udbredte bredbåndsform inden for ganske kort tid, siger Thomas Woldiderich.

Bredbåndsudviklingen i Danmark. Antal abonnenter fordelt på teknologi

Forud for åbningen af nettene er gået flere års arbejde med at skabe de engrosplatforme og løsninger, der kan give flere potentielle leverandører adgang til de samme fiberkunder: Ny teknik, it-løsninger, juridiske aftaler og administrative processer er blot nogle af de ting, der har skullet være helt på plads, for at både slutkunder og indholdsleverandørerne har kunnet få en optimal service.

Det har været målet, at det skal være så let som muligt for indholdsleverandørerne at tilpasse sig til de forskellige fibernet. Derfor har Dansk Energi arbejdet for en teknisk harmonisering på tværs af energi- og fibernetkoncernerne, Det er bl.a. sket på områder som leveranceforhold og installationsprocesser.

Selskaberne har valgt en række forskellige måder at etablere deres engrosplatforme til fibernettet på og har dermed også skabt dynamik og konkurrence her.

OpenNet blev etableret af Eniig (i dag Norlys) i 2018 som en uafhængig brancheplatform og servicerer i dag en række andre energi- og fibernetkoncerner. Fibia, der ejes af Andel og NRGi, har også valgt at investere i en engrosplatform, som andre selskaber har valgt at benytte. Endelig har EWII etableret en engrosplatform i samarbejde med TDC.

Emne

Nyheder direkte i din indbakke?