Denne artikel er fra før Green Power Denmark blev dannet og er udgivet af enten Dansk Energi, Dansk Solkraft eller Wind Denmark.

GRØN OMSTILLING

Alle mand til arbejdet - nu!

Den nemme del af den grønne omstilling er overstået, for nu skal klimaet helt ind i privatsfæren. Og politikerne skal hjælpe os med at vælge grønt både derhjemme og på farten.

Spænd hjelmen og tag en dyb indånding! Vi er nået langt i den grønne omstilling af Danmark, men med det mål, der nu er sat om 70 procent CO2-reduktion i 2030, er der brug for, at både mænd, kvinder og børn bliver involveret langt mere end hidtil.

Den erkendelse var mandag bagtæppet for en velbesøgt debat arrangeret af Dansk Energi, TEKNIQ Arbejdsgiverne og Autobranchen Danmark.

Her blev det klart, at der ligger en presserende politisk opgave i at hjælpe danskerne med de klimarigtige valg, der kan sende de sidste fossile brændsler til de evige jagtmarker.

Lars Aagaard, adm. direktør i Dansk Energi
- Vi står over for noget helt nyt og uprøvet, og der skal ske ting ude hos forbrugerne, som vi aldrig har prøvet før, når vi skal tage det næste skridt mod 70 procent CO2-reduktion, sagde Dansk Energis adm. direktør Lars Aagaard på konferencen.

Vi står over for noget helt nyt og uprøvet, og der skal ske ting ude hos forbrugerne, som vi aldrig har prøvet før, når vi skal tage det næste skridt mod 70 procent CO2-reduktion, siger Dansk Energis adm. direktør Lars Aagaard.

Pressemeddelelse

En kommende finanslov skal gøre det billigere og lettere for danskerne at vælge den klimavenlige bil og varmeløsning i hjemmet. Vi skal...

Det mest oplagte sted at vende blikket hen er transportsektoren, der er den største klimasynder i dag, og som vil stå for næsten to tredjedele af det fossile energiforbrug i 2030, hvis vi nøjes med at gøre det, der er planlagt i den seneste energiaftale.

Pierre Martin Iversen / bilsælger / Konference 9. september 2019
Som det er nu, ændrer afgifterne på elbiler sig allerede til nytår, og usikkerheden omkring de fremtidige afgifter på både el- og konventionelle biler har ifølge Pierre Martin Iversen, mangeårig bilforhandler i Sønderborg, sat hele bilsalget i stå.

Som det er nu, ændrer afgifterne på elbiler sig allerede til nytår, og usikkerheden omkring de fremtidige afgifter på både el- og konventionelle biler har ifølge Pierre Martin Iversen, mangeårig bilforhandler i Sønderborg, sat hele bilsalget i stå.

Anne Paulin, klima-, energi- og forsyningsordfører (S), lægger her og nu vægt på signaler som et forbud mod benzin- og dieselbiler i 2030 – et initiativ partifælle og klima-, energi- og forsyningsminister Dan Jørgensen aktuelt markedsfører i EU.

Og så skal vi have en plan for elektrificering af transporten via Transportkommissionen, siger hun.

SF’s klima- og energiordfører Signe Munk mener, at der er brug for hurtigere geværgreb, hvis ikke elbilerne skal slås tilbage på banen endnu engang.

Jeg tror, at vi er nødt til at forlænge nogle af de midlertidige ordninger, mens vi arbejder på en samlet anbefaling til en langsigtet bilbeskatning. Vi skal holde skruen i vandet, så markedet ikke går i stå, siger hun.

Tidligere transportminister Ole Birk Olesen (LA), der nu er klima-, energi- og forsyningsordfører, er selv entusiastisk elbilist. Han tror, at mange bilejeres skepsis bunder i falske myter om blandt andet rækkevidde og opladningsmuligheder – myter, der snart står for fald.

Elbiler kan dække mindst 90 procent af danskernes kørselsbehov, og jeg tror, at salget kommer til at fordobles hvert år fra én procent til to, fire og så videre, så det udgør omkring en tredjedel allerede omkring 2023, siger han.

Ole Birk Olesen (LA)
Elbilsejer og tidligere transportminister Ole Birk Olesen (LA) mener, at det ”helt indlysende” ikke nytter at afgiftsbelægge strøm så kraftigt som Danmark stadig gør, hvis vi virkelig vil et elektrificeret samfund.

Han tilføjer, at det ”helt indlysende” ikke nytter at afgiftsbelægge strøm så kraftigt som Danmark stadig gør, hvis vi virkelig vil et elektrificeret samfund.

Elbilernes indtog kræver dog, at de elnetselskaber, der sørger for, at der er strøm nok helt ude ved forbrugerne, får mulighed for at opgradere nettet, inden de mange elektriske biler står i carportene og vil have strøm.

I dag er der ingen problemer med kapaciteten, men vi er nødt til at forberede os og investere i tide, inden flertallet på villavejene har fået elbiler. Det gode er, at hvis vi gør det smart, kan vi faktisk gøre det billigere for forbrugerne pr. kilowatt-time end i dag, men hvis alle skal lade på samme tid, bliver det meget dyrere, siger viceadm. direktør i Dansk Energi Anders Stouge. 

Elbilerne kommer - Gør elnettet klart til elbilerne
Politikpapir

Dansk Energi har, med udgangspunkt i V-LA-K-regeringens målsætning om én million lavemissionsbiler i 2030, analyseret, hvad de grønne biler isoleret set vil kræve af vores eldistributionsnet, og hvad det vil koste i...

Udgivet
2019

Derfor skal der ifølge Venstres transportordfører Kristian Pihl Lorentzen fokus på elnettet i kommende politiske forhandlinger.

En opgradering af nettet er helt central, og skal være en del af en politisk aftale, siger han og betegner det som en god nyhed, at prisen pr. kWh kan gå hen og falde trods den nye store udfordring.

Anne Paulin, Signe Munk, Ole Birk Olesen og Kristian Pihl Lorentzen
Anne Paulin (S), Signe Munk (SF), Ole Birk Olesen (LA) og Kristian Pihl Lorentzen (V) i debat.

Og Anne Paulin (S) er enig i, at politikerne skal tage stilling til, hvilket behov nettet skal servicere.

Infrastrukturen skal være der, og vi skal selvfølgelig sørge for, at vi vælger den smarte vej, der også er den billigste, siger hun.

Mai Villadsen og Morten Messerschmidt
Klimaordfører Mai Villadsen fra Enhedslisten og klima- og energiordfører Morten Messerschmidt fra Dansk Folkeparti deltog også i debatten.
Gitte Seeberg, Autobranchen Danmark
Konferencen 'NEXT STEP: Fra grønt valg til grøn hverdag - hvordan får vi alle danskere med?' var arrangeret af Autobranchen Danmark, TEKNIQ Arbejdsgiverne og Dansk Energi. Her Gitte Seeberg, der er adm. direktør i Autorbranchen Danmark.
Debatten fortsatte også blandt deltagerne
Deltagerne i konferencen fortsatte i pausen debatten om, hvordan vi får forbrugerne til at tage de grønne valg.

 

Nyheder direkte i din indbakke?