Denne artikel er fra før Green Power Denmark blev dannet og er udgivet af enten Dansk Energi, Dansk Solkraft eller Wind Denmark.

Power-TO-X

Danmark skal ud af starthullerne og satse på Power-to-X

Med elektrificering kan vi dække halvdelen af det samlede energiforbrug. Power-to-X har potentiale til at klare en meget stor del af resten, men det kræver en ihærdig indsats med massive investeringer i udvikling, demonstration og infrastruktur. Sådan lød det torsdag på webinar arrangeret af Dansk Energi og Energinet.

Halvdelen af det danske energiforbrug kan elektrificeres og dækkes af strøm fra vindmøller, solceller og bæredygtig biomasse. Det vil bringe Danmark mod Folketingets mål om 70 procent mindre udledning i 2030, men hvad med den anden halvdel af energiforbruget, der fortsat er afhængigt af fossile brændsler?

Indirekte elektrificering via Power-to-X kan dække en betydelig del af mankoen, viser en analyse foretaget af Energinet og Dansk Energi. Med Power-to-X er der endda mulighed for at skabe nye industrier og arbejdspladser i Danmark, lyder vurderingen.

Adm. direktør Lars Aagaard fra Dansk Energi mener, at vi skal se at ’komme ud af starthullerne’ og forsøge at indhente bl.a. Tyskland og Holland, hvor der allerede er industriel efterspørgsel på den ene af de mulige X’er: Brint.

– Vi har brug for ledelse og beslutningskraft, fastslår Lars Aagaard og peger på, at det begynder at haste med en dansk grundstrategi, for succes med Power-to-X kræver et samspil mellem rigtig mange parter.

Vi har brug for ledelse og beslutningskraft.
Lars Aagaard, adm. direktør, Dansk Energi

– Der ligger et stort politisk arbejde forude, men det vidste man vel, da man besluttede 70 procents målet, siger Lars Aagaard på et Power-to-X-webinar med 645 tilmeldte torsdag formiddag.

X’er med mange ukendte y’er

Power-to-X kan bl.a. give grøn brint, metanol/ammoniak og flybrændstoffer, men inden vi kommer så langt, skal der styr på en lang stribe y’er, hvor udbud skal bindes sammen med efterspørgsel via en mangesidet infrastruktur.

Power-to-X kræver masser af strøm bl.a. fra havmølleparker, så regeringens to foreslåede energi-øer i henholdsvis Nordsøen og Østersøen peger i den rigtige retning i forhold til at sikre nok elektricitet.

Power-to-X kræver også adgang til CO2-kilder, så det skal også afklares, om der kan leveres CO2 fra forbrændingsanlæg og kraftværker i fremtiden. Dertil kommer en masse spørgsmål om infrastruktur både på el, brint, gas og fjernvarme.

Offentlige midler til udvikling, så Power-to-X kan komme op i skala og ned i pris, bliver også nødvendigt, vurderer Lars Aagaard. Disse midler kan supplere private investeringer -bl.a. som dem, der er på vej i København, hvor Ørsted er på hold med Mærsk, SAS, DSV og andre aktører, og i Fredericia, hvor Dansk Shell, Everfuel, EWII med flere også har ambitiøse Power-to-X-planer.

– Vi taler om værdikæder, hvor rigtig mange parter skal levere, så samarbejde er rigtig afgørende. At Mærsk og andre efterspørgere af brændstoffer går sammen med Ørsted er den kontante markering, vi har savnet, fastslår adm. direktør Thomas Egebo fra Energinet på webinaret få timer efter, at den danske TSO har leveret godt nyt om det danske el-miks:

Den danske elproduktion er mere grøn end nogensinde før. En gennemsnitlig produceret kilowatt-time udledte i 2019 blot 135 gram CO2. I 2018 var tallet 194 gram/kWh. I 1990 var forureningen på over 1.000 gram/kWh.

POWER-TO-X

Det næste store skridt i den grønne omstilling er at lave brændstof til fly, skibe, lastbiler og industri af strøm fra vindmøller og...

Fordoblet elforbrug - mindst

Netop udviklingen i disse nøgletal er afgørende for, hvor grøn brint og andre X’er kan blive. Analysen fra Energinet og Dansk Energi viser, at hvis der skal leveres el til den mængde Power-to-X, der kan produceres til fly, skibe, industrier, lastbiler mm. i 2030, så skal der produceres op mod 60 TWh el – altså næsten en fordobling i forhold til de 35 TWh, vi bruger i dag.

Fuldt realiseret vil alene projekterne i København og Fredericia trække henholdsvis 7-10 TWh og 5-8 TWh, så de kan lægge en solid bund under en ambitiøs satsning på Power-to-X.

Skal Danmark producere grønne brændstoffer til at dække hele ’hjemmemarkedet’, så bliver behovet for grøn elproduktion selvsagt endnu større – måske op til fire gange større end forbruget i dag. Læg dertil eventuelt bidrag til Europas behov for el til Power-to-X, der i et studie er opgjort til ca. 1.700 TWh.

Danmark ligger godt til i forhold til at levere havmølle-el og X’er til store dele af Europa, men også andre områder har ’komparative fordele’, fastslår Thomas Egebo. For eksempel kan det nordlige Afrika byde ind med ekstremt billig el fra vindmølle- og solcelleparker. Også dén strøm kan forædles til brint, metanol/ammoniak og flybrændstof.

– Derfor er det vigtigt at komme i gang med projekter, der kan vise, om Power-to-X er kommercielt bæredygtigt. Det er god latin at prøve sig frem, siger Thomas Egebo, der lover, at Energinet vil følge udviklingen på eventuelle gamechangere omkring Power-to-X-komplekset meget nøje. Som infrastrukturejer har Energinet en nøgleopgave, hvor investeringer nu skal matche behovet også om 20-30 år.

– Vi er i en branche, hvor 2030 er kortsigtet, påpeger han.

Ikke længere en sag kun for nørder

Analysen fra Energinet og Dansk Energi tegner tre hovedspor for den grønne omstilling frem mod klimaneutralitet: Direkte elektrificering, indirekte elektrificering via Power-to-X samt brug af biomasse/biogas.  

Derudover kan øget energieffektivisering, cirkulær økonomi og CO2-opsamling og -deponering (CCS) også bidrage til at fjerne kulstof fra energisystemet. Vurderingen i mange analyser tyder på, at alle veje skal i spil for at nå frem mod netto-nuludledninger i 2050.

Der er dog ingen tvivl om, at Power-to-X de seneste måneder er rykket gevaldigt op på den europæiske dagsorden. Og at grøn brint fra Nordsøen/Østersøen kan få hård konkurrence af grøn brint fra det nordlige Afrika og blå brint fra Norge og Rusland, hvor CO2 fjernes fra naturgas og deponeres i undergrunden.  

POWER-TO-X

Holland er et af stadig flere lande, der satser på brint som brændstof til de brancher, der ikke kan klare den grønne omstilling med...

– Vi ser ind i en helt ny industri. For to år siden var Power-to-X lidt for nørder, men nu ser det ud til, at det kan blive til noget inden 2030. Det er rigtig, rigtig interessant, siger Thomas Egebo.

Vi ser ind i en helt ny industri. For to år siden var Power-to-X lidt for nørder, men nu ser det ud til, at det kan blive til noget inden 2030.
Thomas Egebo, adm. direktør, Energinet

– Vi arbejder med en industri, der har skalérmæssige potentialer på globalt plan, påpeger Lars Aagaard og nævner, at Danmark ligger forholdsvis tæt på den tyske og hollandske kemiske industri og havneknudepunkerne Hamborg og Rotterdam – altså potentielle markeder for grønne X’er.

Klima-pres fra Paris-aftalen

Lars Aagaard fastslår, at vi har travlt, hvis skal nå målene fra Parisaftalen om at begrænse de globale temperaturstigninger til 1½-2 grader. Faktisk har vi så travlt, at udvikling og implementering af nøgleteknologier som Power-to-X skal køre parallelt, mener han.

Lars Aagaard ser enorme perspektiver i en dansk satsning:

– Vi skal levere energi til en helt ny og anderledes industri. Tidligere har grønt være hæmmende, men nu er det omvendt, siger Lars Aagaard, der regner med, at vi fremover kan tiltrække investeringer, hvis vi kender vores besøgelsestid og satser seriøst på de klimaløsninger, der tegner sig.

– Det ikke at gøre noget, er også at gøre noget. Vi er nødt til at være risikovillige, for hvis vi underinvesterer, er det klimaet, der løber risikoen, siger Lars Aagaard.

Pressemeddelelse

Strøm fra vind og sol kan blive til klimavenligt brændstof til fly, skibe, lastbiler og industri og dermed næste store skridt i den...

 

 

Nyheder direkte i din indbakke?