Denne artikel er fra før Green Power Denmark blev dannet og er udgivet af enten Dansk Energi, Dansk Solkraft eller Wind Denmark.

ELNET TIL FREMTIDEN

Elbiler skal hjælpe hovedstadens elnet

Radius Elnet og True Energy går i gang med at teste, hvor meget pålidelig fleksibilitet, elbil-opladning kan bidrage med i forhold til elnettet. Ca. 250 elbiler vil være involveret og kan give nyttig viden til udrulningen af 1-1½ mio. elbiler frem mod 2030.

Op mod 250 elbiler skal deltage i et pilotprojekt, der skal gøre Radius Elnet klogere på, hvad fleksibel opladning kan bruges til.
 
– Vi er ret sikre på, at det er muligt tidsmæssigt at flytte rundt på elbilernes forbrug, så de generelt ikke bruger så meget el på tidspunktet med størst forbrug, siger direktør Jens Fossar Madsen fra Radius Elnet, der driver et elnet med ca. en million kunder i Nordsjælland og hovedstadsregionen.

– Men vi ved ikke, om vi også kan få den ønskede reaktion fra elbilerne, hvis det virkeligt brænder på fx ved fejl i nettet, eller når anlæg er ude til revision. Og det er nu engang vores muligheder i den slags situationer, der sammen med spidslastforbruget bestemmer dimensioneringen af vores net. Så fleksibilitet skal være pålidelig, hvis det skal være et reelt alternativ til at forstærke elnettet, siger Jens Fossar Madsen.

I samarbejde med True Energy er Radius Elnet derfor gået i gang med at skitsere en række test, der fra juni til december 2020 skal afprøves med virkelige elbiler og deres batterier. Testene skal give nyttig viden til elnettets fremtidige håndtering af de op mod 1-1½ mio. elbiler, der kan være med til at realisere Folketingets klimamål for 2030. 

ELNET TIL FREMTIDEN

Begrebet fleksibelt elforbrug benyttes bredt, men hvordan anskuer et netselskab som Radius Elnet egentlig fleksibilitet og behovet...

Elbil-ejere har allerede en app

Knud Pedersen med sin elbil
Knud Pedersen, har som ejerne af de øvrige 249 elbiler i projektet, allerede en app fra True Energy. De fleste af elbilerne er Tesla’er, men True Energy kan også håndtere andre typer elbiler, hvis de har egnede ladebokse eller relæer. Foto: Thomas Steen Sørensen.

Pilotforsøget starter ikke på bar bund. Ejerne af de 250 elbiler, der skal deltage, har allerede en app fra True Energy. De fleste af elbilerne er Tesla’er, men True Energy kan også håndtere andre typer elbiler, hvis de har egnede ladebokse eller relæer.

Med app’en bliver opladningen af elbilerne ganske automatisk optimeret efter udvikling i elpriser eller efter aktuel klimabelastning fra elproduktionen. Det ekstra i pilotprojektet bliver, at elbilerne også får et signal fra Radius, for eksempel hvis en del af elnettet begynder at blive belastet for hårdt.

– Når signalet kommer, sørger vi for, at opladningen stopper. Dermed kan vi være med til at forebygge en overbelastning af elnettet, siger adm. direktør Charlotte Sand fra True Energy.

Simuleringer og virkelighed

For Radius bliver der tale om simuleringer, men for at få brugbar viden vil opladningen af elbilerne vitterligt blive stoppet og genstartet – naturligvis med respekt for ejernes indstillinger i app’en. Bilisterne skal ikke vågne op til et halvtomt batteri om morgenen.

Radius Elnet håber og tror, at elbiler har potentiale til at bidrage lokalt både i forhold til drift/vedligehold og fejlsituationer og dermed medvirke til at erstatte eller udskyde netudbygning, når elbilerne for alvor vinder frem. 

Hvis der som ønsket af regering og folketing findes 1-1½ mio. elbiler i Danmark i 2030, kræver det forstærkninger af distributionsnettet. Disse investeringer kan begrænses ad to veje:

1) Hvis smart opladning sikrer, at kogespidsen fra kl. 17-20 bliver knap så spids. Radius Elnet har allerede indført tidsdifferentierede nettariffer i vinterhalvåret, hvor elnettet er mest belastet, for at flytte forbrug væk fra denne kogespids. 

2) Hvis smart opladning gør, at elbilerne ikke belaster nettet i situationer med en særlig belastningsudfordring, og det er det, der nu belyses i projektet.

Et eksempel på en særlig situation: Hvis der planlægges en revision i 10 kV-nettet i næste uge, kan udskudt opladning af elbiler være med til at begrænse forbruget i det pågældende område mellem kl. 17 og 20, hvor mange køkkener er i fuld sving med madlavningen.

Et andet eksempel: Hvis der sker en pludselig fejl på et lokalt elnet, kan der sendes et signal til elbilerne om at vente med at oplade, til fejlen er rettet. Dermed aflastes nettet.

Smartest – ikke dyrest

– Om 200-250 elbiler kan gøre en forskel? Det her er bare en start – eller rettere en før start. Inden vi kan begynde at planlægge med elbilers fleksibilitet i særlige situationer med pludselige behov, så må vi jo lige få vished for, at den faktisk er til stede. Vi prøver at simulere en række situationer og beder elbilerne om at reagere. Spørgsmålet er så: Gør de det? siger Jens Fossar Madsen og nævner, at elnetselskaberne – som påpeget i en elbil-analyse fra Dansk Energi – skal gå den smarteste og ikke den dyreste vej i udviklingen af fremtidens elnet. 

Elbilerne kommer - Gør elnettet klart til elbilerne
Politikpapir

Dansk Energi har, med udgangspunkt i V-LA-K-regeringens målsætning om én million lavemissionsbiler i 2030, analyseret, hvad de grønne biler isoleret set vil kræve af vores eldistributionsnet, og hvad det vil koste i...

Udgivet
2019

Pilotprojektet skal altså bidrage med viden om løsninger på både akutte og mere langsigtede udfordringer i elnettet. De test, der skal gennemføres, giver samtidig elbilejerne mulighed for at bakke ekstra op om den grønne omstilling.

– Det er superspændende, at en stor og visionær virksomhed som Radius Elnet er parat til at afprøve en ny løsning i praksis. Pilotprojektet vil hjælpe med at definere elektriske køretøjers plads i Danmarks grønne elnet. Hvis der er flere elbil-ejere, der gerne vil være med, så er de velkommen til at downloade vores app og kontakte os, siger Charlotte Sand fra True Energy.

Elnet til fremtiden

Charlotte Blou Sand og hendes kolleger i True Energy har udviklet en automatisk løsning, der kan mindske presset på elnettet...

I sin ejerkreds har True Energy bl.a. GEV i Grindsted, RAH i Ringkøbing og Thy-Mors Energi via deres fælles selskab RGT Holding.

Nyheder direkte i din indbakke?