IKKE-LEVERET-ENERGI

Elnetselskaber skal indberette seks års fejl og afbrud

Ikke-leveret-energi (ILE): En ny reguleringsmetode betyder, at elnetselskaber fremover kommer til at benchmarke sig mod sig selv – og ikke hele branchen – når det handler om leveringskvalitet.

Strømafbrydelse

I gennemsnit ’mister’ vi ifølge Elselskabernes Fejl- og Afbrudsstatistik (ELFAS) strømmen i lidt over 20 minutter om året. Arkivfoto: Colourbox

Den 30. juni 2024 skal alle landets elnetselskaber indberette fejl for 2023 og historiske data for 2018-2022 til Forsyningstilsynet. Data for de seks år skal bruges til at beregne en ILE-norm for ’ikke-leveret-energi’ for reguleringsperioden 2023-2027.

– Det er vigtigt, at elnetselskaberne har styr på deres afbrudsdata, for beregningerne kommer til at påvirke deres indtægtsrammer. Hvert afbrud har en omkostning i kroner og øre. For de selskaber, der benytter Elselskabernes Fejl- og Afbrudsstatistik (ELFAS), er opgaven forholdsvis overkommeligt, siger konsulent Can Karatas fra Green Power Denmark, der inviterer de ganske få netselskaber, der ikke benytter ELFAS, til at melde sig ind.

ILE-beregningerne afløser de seneste års metode med SAIDI (afbrudsvarighed) og SAIFI (afbrudshyppighed). En ændring er, at elnetselskaberne fremover kommer til at benchmarke sig mod sig selv – og ikke hele branchen – når det handler om leveringskvalitet. I årene fra 2023 og frem bliver netselskaberne altså vurderet på ILE i hele elnettet fra 0,4 kV til 50/60 kV.

– Med ILE vil netselskaber, der forbedrer deres leveringskvalitet, blive belønnet med et tillæg til deres indtægtsramme og dermed et større økonomisk råderum. Tilbageskridt i leveringskvaliteten vil blive straffet med et fradrag i indtægtsrammen, siger Can Karatas og nævner, at en ’rabat’ på varslede afbud formentlig falder.

Hvordan de konkrete beregninger vil blive foretaget, udgiver Forsyningstilsynet formentlig et notat om her i starten af det nye år. Green Power Denmark er i dialog med Forsyningstilsynet om dette værktøj, der kan hjælpe elnetselskaberne med løbende at følge med i, hvordan de ligger hen over året.

Både den gamle og den nye regulering skal sikre, at elnetselskaberne har fokus på leveringskvalitet – hvilket de historisk har været og er gode til. Danske elkunder oplever meget få afbrud. Familier og virksomheder har elektricitet i stikkontakterne 99,995 procent af tiden.

I gennemsnit ’mister’ vi ifølge Elselskabernes Fejl- og Afbrudsstatistik (ELFAS) strømmen i lidt over 20 minutter om året.   

Nyheder direkte i din indbakke?