Denne artikel er fra før Green Power Denmark blev dannet og er udgivet af enten Dansk Energi, Dansk Solkraft eller Wind Denmark.

Elnet til fremtiden

Energibranchen efterlyser politisk plan for elnet

Der er brug for en politisk strategi for elnettet, hvis det skal klare det store rykind af elbiler. Socialdemokratiet og Radikale Venstre anerkender den grønne udfordring.

Danmark skal reducere udledningen af CO2 med 70 procent i 2030 – i forhold til 1990. Sådan lyder regeringens klimamål.

For at nå målet skal transporten blandt andet gøres grønnere gennem politiske initiativer, der får flere elbiler på vejene. Men eldistributionsnettet er ikke dimensioneret til en grøn og elektrisk fremtid.

- Hvis alle får en elbil, vil der være nogle steder, hvor elnettet ikke vil være stærkt nok. Det vil betyde, at man nogle steder kommer til at slukke for strømmen, siger Lars Aagaard, adm. i Dansk Energi, til Jyllands-Posten.

Elnetselskaber klar til at investere

En analyse fra Dansk Energi viser, at der skal investeres mellem 32 og 48 milliarder kroner i elnettet frem mod 2030 for at gøre det klar til elbilerne - afhængigt af hvordan man gør det.

Elbilerne kommer - Gør elnettet klart til elbilerne
Politikpapir

Dansk Energi har, med udgangspunkt i V-LA-K-regeringens målsætning om én million lavemissionsbiler i 2030, analyseret, hvad de grønne biler isoleret set vil kræve af vores eldistributionsnet, og hvad det vil koste i...

Udgivet
2019

Konkret betyder det, at elnetselskaberne skal grave 16.000 kilometer elkabler op og udskiftes. Derudover skal der ekstra hardware ind i 25.000 elskabe, og der skal sættes 250 ladestandere op til elbilerne hver dag frem mod 2030. Det er en kæmpe opgave, som elnetselskaberne er klar til at tage på sig.

Det kræver, at politikerne hurtigst muligt lægger en strategi, der udstikker en langsigtet kurs for, hvilket fremtidigt behov vi skal bygge nettet til at servicere. På den måde ved elnetselskaberne, hvornår og hvordan de skal investere, så de kan gøre det løbende og dermed billigere, end hvis alt skal graves op på én gang.

Derudover skal en politisk plan for elnettet indeholde en justering af den nuværende regulering, så den understøtter investeringer i den nødvendige hastighed og størrelsesdagsorden.

- En udbygning af elnettet er ikke noget, man ordner på en formiddag. Vi kan ikke investere, uden vi kan hente pengene hos kunderne, og det er politikerne, der bestemmer, hvor mange penge vi må hente hos dem, siger Lars Aagaard, adm. direktør i Dansk Energi, til Ritzau.

Politisk lydhørhed

Socialdemokratiets energiordfører, Anne Paulin, anerkender udfordringen med elnettet, men hun ønsker ikke at melde ud, om partiet vil udarbejde en plan for elnettet.

- Vi skal selvfølgelig løbende kigge på elnettet og sikre, at det er klar til at tage imod de krav, som den grønne omstilling stiller, siger Anne Paullin til Ritzau.

De Radikale vil derimod gerne udarbejde en handleplan for elnettet, lyder det fra partiets fungerende politisk ordfører, Kristian Hegaard:

- Hvis der ikke er den tilstrækkelige kapacitet i elnettet, må vi udbygge det. Ellers risikerer vi at sænke farten på den grønne omstilling.

Med dannelsen af regeringen blev Socialdemokratiet og dets støttepartier enige om et "forståelsespapir". Af det fremgår det, at de vil sætte en stopper for salg af diesel- og benzinbiler fra 2030.

Nyheder direkte i din indbakke?