Denne artikel er fra før Green Power Denmark blev dannet og er udgivet af enten Dansk Energi, Dansk Solkraft eller Wind Denmark.

Folketingets åbning

Fint med pulje til klimatiltag – nu skal vi have en plan

Statsministeren lancerede mia-pulje til klimaindsatser i sin tale ved Folketingets åbning. Nu mangler en klar plan for, hvordan vi får både job og CO2-reduktioner for pengene, så grønne investeringer kan hjælpe os på vej ud af både corona- og klimakrise, mener Dansk Energi.

2020 har taget en uventet kurs med coronapandemi og uventet økonomisk krise. Nu gælder det om ikke at glemme klimaet, men vise, at vi kan finde en grøn vej ud af både klima- og coronakrise.

Derfor er der anerkendelse fra Dansk Energi til statsminister Mette Frederiksen (S) for at adressere klimaet i sin åbningstale med lancering af et 10 mia. kroner stort ”grønt råderum” til klimainitiativer. Men organisationens administrerende direktør, Lars Aagaard, efterlyser samtidig en klar plan for, hvordan pengene bruges.

10 milliarder er et stykke ad vejen, og det er godt, at regeringen vil bruge pengene fra coronakrisens såkaldte ”krigskasse” grønt.  Men vi mangler en klar plan for, hvordan pengene kommer ud og arbejde, så vi understøtter skiftet væk fra sort til grøn energi, siger Lars Aagaard.

Det er godt, at regeringen vil bruge pengene fra coronakrisens såkaldte ”krigskasse” grønt.  Men vi mangler en klar plan for, hvordan pengene kommer ud og arbejde.
Lars Aagaard, adm. direktør, Dansk Energi

Sæt strøm til elbilerne

Ifølge Dansk Energi er transportområdets grønne omstilling et sted, hvor en økonomisk saltvandsindsprøjtning vil gøre stor gavn.  For her er både job og klimagevinst at hente.

Vi har brug for en markant større pulje til elbilernes ladeinfrastruktur frem mod 2025, så vi kan forberede os på den ketchupeffekt, der vil opstå inden for få år, når batterierne er faldet i pris og, danskerne derfor for alvor begynder at købe elbiler. Her skal infrastrukturen være klar, siger han.

Samtidig appellerer Lars Aagaard til, at regeringen fortsat vil vælge at gøre en grøn optankning billigere end en sort:

Lige nu står afgiften på el til biler til at stige med flere hundrede procent fra 2022 fra 0,4 øre pr kWh til 89 øre. Vi skal fastholde den nuværende lave afgift, så det fortsat er mere attraktivt at tanke sin elbil end at tanke sin fossile bil.

Grønne brændsler til fly og lastbiler

Lars Aagaard peger også på den tunge del af transportsektoren, som også på lidt længere sigt skal blive grøn.

Hvis vi skal overholde klimalovens mål om at reducere CO2-udledningerne med 70 procent i 2030, er Power-to-X en vigtig brik for, at færger, lastbiler og fly bliver grønne, og perioden frem mod 2025 bliver helt afgørende, siger han.

Teknologien findes, men der er brug for skalering og industrialisering, så vi skal give de første modige projekter med Power-to-X-anlæg en solid hånd i ryggen. Her kunne vi godt satse noget mere.

Hvis vi skal overholde klimalovens mål om at reducere CO2-udledningerne med 70 procent i 2030, er Power-to-X en vigtig brik.
Lars Aagaard, adm. direktør, Dansk Energi

Vi skal have efterspørgslen til at trække mere. I årene, der kommer, er det derfor vigtigt også at have fokus på, hvordan vi omstiller den tunge transport. Der bør derfor også afsættes midler til at energikunderne i transportsektoren - for eksempel de indenlandske færger, varetransport og indenrigsfly får hjælp til at efterspørge de Power-to-X brændsler, vi forhåbentligt om få år kan producere, siger Lars Aagaard.

Han kvitterer også for, at statsministeren i sin åbningstale nævnte vigtigheden af at sende olie- og gasfyr på pension snarest.

Vi skal sørge for en pulje til varmepumper, der er et grønt og klimaeffektivt alternativ til de fossile fyr. Og så skal vi også afsætte penge til at få geotermi ind i varmen, siger Lars Aagaard.

Nyheder direkte i din indbakke?