Denne artikel er fra før Green Power Denmark blev dannet og er udgivet af enten Dansk Energi, Dansk Solkraft eller Wind Denmark.
Gule havnebusser tanker grøn strøm fra elnettet
Elektrificeringen af det danske samfund omfatter nu Københavns havnebusser. De første to af fem indkøbte elhavnebusser blev sat i drift lørdag.
To af Københavns gule havnebusser sejler nu på el. I weekenden tog overborgmester Frank Jensen (S) en første tur med en af de nye havnebusser, hvor den eneste lyd opstår, når boven skubber vand til side, og hvor sejladsens udledninger af NOx og partikler er reduceret til nul.
’Sejlede med hele vejen rundt, dejlig tur’, skriver en glad Frank Jensen på Twitter.
Med stadig mere grøn strøm i vores stikkontakter er de fem indkøbte eldrevne havnebusser også et klimavenligt valg. Havnebusserne får fyldt deres batterier op om natten og klatlader strøm i løbet af dagen ved de to endestationer på henholdsvis Teglholmen og Refshaleøen.
– De nye elhavnebusser er afgørende for vores mål om at få renere luft i København. De er et vigtigt skridt i den rigtige retning mod en by med grøn transport, der hverken larmer, sviner eller udleder CO2. Jeg ser frem til, at alle vores ikoniske havnebusser snart sejler på el og bidrager til renere luft i havnen og byen som helhed, siger Frank Jensen i en pressemeddelelse.
Elnettet er klar
Lead grid analyst Niels Christian Nordentoft fra Radius Elnet fortæller, at nettilslutningen af bussernes opladning har været på plads i længere tid – og at de var uproblematiske.
– City er tæt bebygget, men heldigvis var der plads nok til vores fysiske anlæg og plads nok i elnettet. Hvis der ikke havde været rest-kapacitet i nettet, ville det have været en større opgave, som vi naturligvis ville have løftet, men i de her tilfælde har vi klaret nettilslutningen uden at skulle udbygge vores 10 kV-net nævneværdigt, siger Niels Christian Nordentoft.
Når havnebusserne lægger til kaj på Refshaleøen og Teglholmen, bliver de automatisk koblet på elnettet, så de kan lade.
På Teglholmen løber et 0,4 kV-kabel fra kajkanten under asfalt små 100 meter frem til en 10/0,4 kV-station på en parkeringsplads, der tilfældigvis deles med en anden el-pioner; hovedkontoret for elbil-ladeoperatøren CLEVER.
Inde på 10/0,4 kV-stationen har Radius Elnet placeret en 1.000 kVA-transformer, der sørger for, at elnettet kan håndtere havnebussens belastning, der svarer til ca. 400 lejligheders max.-forbrug eller 50 private elbilladestandere.
– Vi laver ca. 70 nye netstationer som den på Teglholmen om året. Derudover har vi årligt ca. 100 udskiftninger af transformere i den størrelse, så det er en standardopgave, konstaterer Niels Christian Nordentoft.
Det offentlige sætter mål
Mobilitetsselskabet Movia har stået for udbuddet af de nye eldrevne havnebusser for Københavns Kommune. I alt fem havnebusser er leveret fra det hollandske værft Damen Shipyards Group til operatørselskabet Arriva.
Under coronakrisen har elhavnebusserne testsejlet uden passagerer, og nu har Søfartsstyrelsen altså givet grønt lys til de første to fartøjer, der vibrerer minimalt og også derfor er en behagelig oplevelse for passagererne.
Adm. direktør Dorthe Nøhr Pedersen fra Movia mener, at det er vigtigt, at den offentlige sektor sætter mål for klima og miljø:
– Det gør Movia sammen med alle kommuner og regioner. København er en af de kommuner, der går forrest med en markant grøn profil og indsætter både elbusser og elhavnebusser, der hverken støjer eller udleder CO2, NOx eller partikler. Med de første elektriske havnebusser i drift har vi taget et vigtigt, klimavenligt skridt mod en endnu renere og bedre kollektiv transport i Københavns Havn, siger Dorthe Nøhr Pedersen.
De øvrige elhavnebusser bliver sat i drift snart, når myndighederne har sagt god for dem. Fire af de fem eldrevne både vil indgå i sejlplanerne, mens den sidste står i reserve.
Regeringen og et stort flertal i Folketinget har med weekendens klimaaftale i øvrigt besluttet at øge midlerne til grøn ladeinfrastruktur, tung transport og færger. ’Pulje til grøn transport’ rummer 100 mio. kr. i 2020 og 375 mio. kr. i 2021. Pengene udmøntes efter sommerferien.