Denne artikel er fra før Green Power Denmark blev dannet og er udgivet af enten Dansk Energi, Dansk Solkraft eller Wind Denmark.

GRØN LUFTFART

Klimavenlige fly er inden for rækkevidde

Det er muligt at gøre luftfarten klimavenlig, hvis en lang række sektorer samarbejder om at producere grønne brændstoffer på basis af biogas, CO2 og grøn brint. Det viser nyt dansk studie.

Skal vi i Danmark have fabrikker, der producerer klimavenligt brændstof, så vi kan passe vores arbejde og flyve på ferie uden den mindste risiko for flyskam?

Et studie gennemført af Syddansk Universitet, NIRAS og Nordic Initiative for Sustainable Aviation viser, at det teknologisk, økonomisk og ressourcemæssigt kan være inden for skiven at satse på raffinaderier, der producerer flybrændstof på basis af biogas, CO2 og grøn brint produceret fx ved hjælp af el fra vindmøller.

– Vores bud er, at flybilletterne bliver 20-30 procent dyrere. Det svarer til priserne i 2013, fortalte projektleder, professor Henrik Wenzel fra Syddansk Universitet under en præsentation af studiet i Københavns Lufthavne.

Henrik Wenzel og de øvrige partnere er godt klar over, at der kan være alternativer (fx biobrændstoffer, batterier, brint/brændselsceller og metanol) til at flyve på det nye flydende brændstof, og de opfordrer fortalere for andre løsninger til at udarbejde grundige studier, så det kan være muligt at sammenligne fordele og ulemper.

Åben for alternativer

Parterne bag studiet Nordic GTL (Gas To Liquid, red.) har opstillet en række parametre, der bør spille ind i sammenligningerne – herunder hvor hurtigt teknologierne kan bringes i anvendelse, arealkrav, effektivitet, integration med elsystem og andre sektorer, udnyttelse af overskudsvarme fra processer og påvirkning af klodens hårdt pressede biodiversitet.

– Er der nogle, der kan gøre det bedre, er det bare fantastisk, siger Henrik Wenzel.

Trods en erklæret ydmyg tilgang til den komplicerede opgave at gøre luftfarten bæredygtig, er der ikke tvivl om, at projektgruppen mener, at de har regnet på et godt bud på, hvad der skal til.

– Hvis vi ikke bliver producers, bliver vi consumers, siger udviklingschef Erik Wormslev fra NIRAS, der mener, at Danmark har rigtig gode forudsætninger for at bygge innovative anlæg, der integrerer en masser teknologier og sektorer.

– Det handler om at sætte LEGO-klodser sammen på nye måder, påpeger han.

Rige muligheder for sektorintegration

Nogle af disse ’klodser’ er velkendte – andre trænger til et lettere teknologisk løft:

  • Danmark har efterhånden solide erfaringer med at opføre relativt store biogasanlæg, der kan levere grøn gas til naturgasnettet.
  • Vi har stadig mere grøn strøm fra vindmøller – og meget mere er på vej fra havmølleparker i Østersøen og Nordsøen.
  • Der er gode muligheder for at anvende overskudsvarme fra flybrændstof-processerne på fjernvarmeværker.
  • I endnu en række år vil der være CO2 at hente fra affaldsforbrændingsanlæg og biomassefyrede kraftvarmeværker – og anlæg med CO2-opsamling nærmer sig så småt kommercialisering. ARC, der driver Amager Bakke, håber snart at træffe beslutning om et pilotanlæg og kan, om alt går vel, have et fuldskalaanlæg i drift i 2025.
  • Det vil være muligt at købe elektrolyseanlæg til produktion af brint enten lokalt eller på verdensmarkedet – og anlæg til produktion af syntesegasser kan leveres med kul som brændsel, så hvorfor ikke også med ikke-fossile kilder.

Et columbusæg

Spørgsmålet er nu, om og hvordan visionen kan blive til virkelighed - eksempelvis ved at der sammensættes et konsortium, der er klar til at rykke.

Nordic GTL-projektet, der er støttet af Nordisk Energiforskning, har forsøgt at samle en række af de interessenter, der måske kan se økonomiske muligheder i at lade ideerne flyve videre.

Både Københavns Lufthavne, SAS, ARC, brancheforeningerne Dansk Luftfart og Dansk Energi samt Nature Energy har givet input og har på den baggrund fået deres navne med i analysen. Derudover har Henrik Wenzel og hans projektkolleger også haft fat i bl.a. Shell, Siemens, BASF, Fjernvarme Fyn og tyske Sunfire, der har matchende teknologier.

– Vi kigger på et columbusæg. Det her er enormt interessant, men prisstigninger på 2 0-30 procent gør mig nervøs. Derfor skal vi finde modeller, der kan løbe det i gang, siger chefkonsulent Per Henriksen fra Dansk Luftfart.

Brancheorganisationen ser gode muligheder for, at dansk indenrigsflyvning kan blive markant mere klimavenlig inden for blot 5-7 år – for eksempel ved at udvikle den skitserede teknologi med støtte fra den Klimafond, lufthavnene og flybranchen selv har foreslået. Pengene i fonden skal komme fra en flyafgift på alle flyrejser fra Danmark.

Nature Energy, NIRAS, Syddansk Universitet og andre bidrager gerne til det videre arbejde, men…

– Hvem sidder for bordenden? Vi vil gerne deltage, men det er ikke os, der har grunkerne, siger Erik Wormslev fra NIRAS.

Nyheder direkte i din indbakke?