Denne artikel er fra før Green Power Denmark blev dannet og er udgivet af enten Dansk Energi, Dansk Solkraft eller Wind Denmark.
Kort og godt om Power2X
Power-to-X, Power2X, PtX og P2X. Kært barn har mange navne, og lige nu er energiverdenen fuld af håb om at kunne lave grøn strøm om til noget, der kan drive lastbiler, skibe og fly i fremtiden. Her får du overblik over, hvad det handler om.
EU-Kommissionen forventer, at der skal bruges 600-1.700 TWh el til Power2X i 2050 i en række forskellige scenarier. Til sammenligning er Danmarks samlede elforbrug i dag 35 TWh.
Hvad betyder Power2X?
Power2X betyder at lave elektricitet om til noget andet.
Konkret tales der i øjeblikket meget om at omdanne strøm fra vindmøller og solceller til grøn brint (hydrogen) via elektrolyse og derefter fremstille gasser og flydende brændsler ved at tilsætte brinten fx kulstof fra CO2 eller Nitrogen fra luften. Elektrolyse foregår ved at sætte strøm til vand (H2O) og derved spalte vandmolekylerne til brint (H) og ilt (O).
Sort brint lukker tonsvis af CO2 ud
Brint fremstilles allerede i dag i stort omfang til bl.a. kemisk industri ved at lade naturgas reagere med damp under højt tryk og ved høje temperaturer. Denne proces kaldes ’steam methane reforming’ og udleder 9-12 ton CO2 for hver ton brint. Derfor kalder man også denne type brint for ’grå’ eller ’sort’ brint.
Hvad koster brint?
Et kilo fossilt fremstillet sort brint koster 1,5 dollar - det svarer til cirka 30 øre pr. kWh - uden CO2-afgifter.
Grøn brint fremstillet via elektrolyse koster 4-6 dollar pr. kilo (75-115 øre/kWh), men kan ifølge en ny rapport fra Hydrogen Council og McKinsey falde til 1-1,50 dollar per kilo med optimale betingelser i løbet af 5-10 år.
Det kan fx være i lande som Chile, Australien og Saudi-Arabien, der har gode betingelser for både sol- og vindenergi, og som kan udnytte elektrolyse-teknologien meget effektivt.
Artiklen er første gang bragt i Magasinet Energi.