Denne artikel er fra før Green Power Denmark blev dannet og er udgivet af enten Dansk Energi, Dansk Solkraft eller Wind Denmark.

AKTIVT EJERSKAB

Det levende forbrugereje

At drive et moderne andelsejet energiselskab kræver konstant fokus på at fortælle ejerne om virksomheden for at skabe engagement om mål og prioriteter.

I den ideelle verden står folk på nakken af hinanden for at få indflydelse på, hvordan deres lo­kale forbrugerejede energisel­skab skal drives, hvilke aktiviteter det skal beskæftige sig med og hvilke kriterier, der skal være for værdiskabelsen.

Sådan er det bare ikke – af flere grun­de. En del af dem bunder i tidsånden og vi­ser sig ved, at de fleste fællesskabs-præ­gede aktiviteter lige fra sportsklubber til bolig- og brugsforeninger har svært ved at mobilisere aktive med overskud og en­gagement i deres sag.

– Overskuddet til foreningsarbejde er under pres i hele vores samfund, blandt andet fordi mange i dag udlever sig selv på deres job og ikke længere har sam­me behov for at gøre det i foreninger, som COOP-formand Lasse Bolander for nylig fortalte bestyrelsesfolk i elsektoren på en temadag om aktivt ejerskab.

Centralisering og usynlighed

Andre årsager til at der skal arbejdes hårdt for sagen er særlige for en energi­branche, hvor virksomhederne gennem mange år er blevet større i jagten på ef­fektivitet, hvilket sætter det lokale tilhørs­forhold under pres. Senest med sammenlægning af SE og Eniig i Norlys, der får over 700.000 andelshavere lige fra Padborg til Vrå.

Et andet grundvilkår er en ’usynlig’ ker­neydelse i form af strøm i kontakten, som ovenikøbet er der så godt som altid. Det får mange til at lægge deres engagement andre steder og tage en stabil elforsyning for givet.

– Der er sket to ting. Dels en centralise­ring af den økonomiske magt, hvor andels­selskaberne er gledet længere og læn­gere væk fra den oprindelige ejerkreds, og det har svækket det demokratiske ele­ment. Samtidig er det blevet sværere for folk at gennemskue, at den egeninteresse man havde i at være tæt på, er væk bl.a. i kraft af høj forsyningssikkerhed, siger pro­fessor på Aalborg Universitet Lars Skov Henriksen, der har beskæftiget sig indgå­ende med danskerne og frivillighed.

Han mener, at det frivillige element for eksempel i repræsentantskaberne, der er forbrugerejede energiselskabers øver­ste myndighed, er vigtigt, fordi det sikrer en folkelig stemme og forankring i forhold til at passe på det fælles gode i en verden, hvor der er stort pres for at levere kom­mercielle resultater.

– Der skal være et modspil, og hvis det skal fungere, skal det udspringe af dem, der har noget på spil og som kan balance­re de forskellige interesser, siger han.

3 TIPS TIL MERE AKTIVT EJERSKAB

  • Fokusér på synlighed, når I udlodder overskud til ejerne
  • Mål på alle interaktioner med ejere og lokalsamfund - både fysiske og digitale
  • Invitér indenfor og sæt scenen selv ved debatter og arrangementer

Læs mere i idékataloget 'Idéer & refleksioner om aktivt ejerskab' fra Dansk Energi.

...

Tænk involvering som en trappe

Omvendt peger mange i og uden for bran­chen på, at den langt større fokus på grøn omstilling og klima i samfundet er med til at engagere flere i energispørgsmål. Og det samme gør bevægelsen mod, at alt hvad der bevæger sig i fremtiden, skal dri­ves af el i stedet for af kul, olie og gas.

Et af de værktøjer, som både COOP og energibranchen har taget til sig for at øge kendskabsniveauet og engagemen­tet blandt de mange tusinde andelsha­vere er en involveringstrappe. Den tyde­liggør, at der er mange forskellige måder at være aktiv på, og at der skal forskelli­ge kneb til for fx at gøre flere bevidste om at de overhovedet er medejere, at få flest muligt til at stemme og stille op, når der er valg, eller at kvalificere engagementet for de der allerede er en del af repræsentant­skaber og bestyrelser.

Idéer & refleksioner om aktivt ejerskab. Inspiration til bestyrelser i energibranchen
Politikpapir

I dette katalog præsenteres en række idéer og tanker, som kan styrke dialogen og forståelsen af, hvad aktivt ejerskab er – og hvad det kan blive. Målet er at give inspiration til bestyrelser i energibranchen.

Udgivet
2019

Med hensyn til forbrugervalg har en række energiselskaber for nylig haft mere tur i den end længe med udbredte kamp­valg og fremgang i stemmeprocenterne til omkring 15 procent flere steder.

Og det er opløftende, selvom det sag­tens kan blive bedre endnu, ifølge for­mandskabet for EjerForbrugerforum, der det seneste år har arbejdet med netop idéer til mere og bedre aktivering af ejer­ne. Hvad enten det er debatter på socia­le medier og i forsamlingshuse om grøn omstilling, fortællinger om støtte til lokale projekter eller valgbusser, der skal skaffe flere kandidater og få folk til at stemme.

– Vores vigtigste ydelse med at levere stabil og sikker strøm lever et stille liv, og derfor er vi nødt til at være synlige på an­dre måder. Samtidig må vi dog heller ikke have urealistiske forventninger, da vores ejere jo er fødte medlemmer via deres elmålere og ikke selv har valgt at være andelshavere, siger næstformand i EjerForbrugerforum Eva Ryberg, der også er formand for østjyske NRGi med 215.000 andelshavere.

Artiklen er første gang bragt i Magasinet Energi.

Nyheder direkte i din indbakke?

Seneste nyheder