Denne artikel er fra før Green Power Denmark blev dannet og er udgivet af enten Dansk Energi, Dansk Solkraft eller Wind Denmark.
Det levende forbrugereje
At drive et moderne andelsejet energiselskab kræver konstant fokus på at fortælle ejerne om virksomheden for at skabe engagement om mål og prioriteter.
I den ideelle verden står folk på nakken af hinanden for at få indflydelse på, hvordan deres lokale forbrugerejede energiselskab skal drives, hvilke aktiviteter det skal beskæftige sig med og hvilke kriterier, der skal være for værdiskabelsen.
Sådan er det bare ikke – af flere grunde. En del af dem bunder i tidsånden og viser sig ved, at de fleste fællesskabs-prægede aktiviteter lige fra sportsklubber til bolig- og brugsforeninger har svært ved at mobilisere aktive med overskud og engagement i deres sag.
– Overskuddet til foreningsarbejde er under pres i hele vores samfund, blandt andet fordi mange i dag udlever sig selv på deres job og ikke længere har samme behov for at gøre det i foreninger, som COOP-formand Lasse Bolander for nylig fortalte bestyrelsesfolk i elsektoren på en temadag om aktivt ejerskab.
Centralisering og usynlighed
Andre årsager til at der skal arbejdes hårdt for sagen er særlige for en energibranche, hvor virksomhederne gennem mange år er blevet større i jagten på effektivitet, hvilket sætter det lokale tilhørsforhold under pres. Senest med sammenlægning af SE og Eniig i Norlys, der får over 700.000 andelshavere lige fra Padborg til Vrå.
Et andet grundvilkår er en ’usynlig’ kerneydelse i form af strøm i kontakten, som ovenikøbet er der så godt som altid. Det får mange til at lægge deres engagement andre steder og tage en stabil elforsyning for givet.
– Der er sket to ting. Dels en centralisering af den økonomiske magt, hvor andelsselskaberne er gledet længere og længere væk fra den oprindelige ejerkreds, og det har svækket det demokratiske element. Samtidig er det blevet sværere for folk at gennemskue, at den egeninteresse man havde i at være tæt på, er væk bl.a. i kraft af høj forsyningssikkerhed, siger professor på Aalborg Universitet Lars Skov Henriksen, der har beskæftiget sig indgående med danskerne og frivillighed.
Han mener, at det frivillige element for eksempel i repræsentantskaberne, der er forbrugerejede energiselskabers øverste myndighed, er vigtigt, fordi det sikrer en folkelig stemme og forankring i forhold til at passe på det fælles gode i en verden, hvor der er stort pres for at levere kommercielle resultater.
– Der skal være et modspil, og hvis det skal fungere, skal det udspringe af dem, der har noget på spil og som kan balancere de forskellige interesser, siger han.
Tænk involvering som en trappe
Omvendt peger mange i og uden for branchen på, at den langt større fokus på grøn omstilling og klima i samfundet er med til at engagere flere i energispørgsmål. Og det samme gør bevægelsen mod, at alt hvad der bevæger sig i fremtiden, skal drives af el i stedet for af kul, olie og gas.
Et af de værktøjer, som både COOP og energibranchen har taget til sig for at øge kendskabsniveauet og engagementet blandt de mange tusinde andelshavere er en involveringstrappe. Den tydeliggør, at der er mange forskellige måder at være aktiv på, og at der skal forskellige kneb til for fx at gøre flere bevidste om at de overhovedet er medejere, at få flest muligt til at stemme og stille op, når der er valg, eller at kvalificere engagementet for de der allerede er en del af repræsentantskaber og bestyrelser.
Med hensyn til forbrugervalg har en række energiselskaber for nylig haft mere tur i den end længe med udbredte kampvalg og fremgang i stemmeprocenterne til omkring 15 procent flere steder.
Og det er opløftende, selvom det sagtens kan blive bedre endnu, ifølge formandskabet for EjerForbrugerforum, der det seneste år har arbejdet med netop idéer til mere og bedre aktivering af ejerne. Hvad enten det er debatter på sociale medier og i forsamlingshuse om grøn omstilling, fortællinger om støtte til lokale projekter eller valgbusser, der skal skaffe flere kandidater og få folk til at stemme.
– Vores vigtigste ydelse med at levere stabil og sikker strøm lever et stille liv, og derfor er vi nødt til at være synlige på andre måder. Samtidig må vi dog heller ikke have urealistiske forventninger, da vores ejere jo er fødte medlemmer via deres elmålere og ikke selv har valgt at være andelshavere, siger næstformand i EjerForbrugerforum Eva Ryberg, der også er formand for østjyske NRGi med 215.000 andelshavere.