Denne artikel er fra før Green Power Denmark blev dannet og er udgivet af enten Dansk Energi, Dansk Solkraft eller Wind Denmark.

GRØN OMSTILLING

Ny politisk sæson: Vilde klima-etaper venter

Der er dømt høje stigningsprocenter og hårde klimaforhandlinger, når Folketinget over de næste måneder blandt andet skal lave grøn skattereform. Dansk Energi mener, at politikerne skal se en skattereform i sammenhæng med ændring af bilbeskatningen.

Om sommeren plejer cykelløbet Tour de France at rulle over skærmen som en fast tradition i mange danske hjem. Men det har COVID-19 stukket en kæp i hjulet for, og cykelrytterne skal først forcere de høje franske tinder i august og september På samme tid skal de danske politikere også ud på strabadserende klimaetaper.

Et bredt flertal i Folketinget nåede med klimaaftalen i juni at tage de første tråd mod 70 procent reduktion af drivhusgasser i 2030. Men det er intet i forhold til de politiske klimaforhandlinger, som toner frem i horisonten.

– Indtil nu har der været lidt modvind. Men nu skal vi op i de helt tynde luftlag, hvor hele Folketinget næppe når samlet frem til afslutningen af de etaper. Det bliver for alvor klimasvært, og vi vil alle mærke forandringer, siger Lars Aagaard, adm. direktør i Dansk Energi.

Politikerne skal en gang for alle tager sig af klimaets smertensbarn: transporten.
Lars Aagaard, adm. direktør, Dansk Energi

Svimlende stejle etaper

Klimaftalen fra juni skal nu konkretiseres. Der skal fart på udbud af havvind og energi-øer, og boligejerne skal hurtigt have adgang til tilskudsordningerne til varmepumper. Derudover skal politikerne over en kategori 2 stigning med ny regulering af fjernvarmen og lovgivning af bæredygtigheden af biomasse.

Og så venter to vilde etaper med stigningsprocenter uden for kategori: landbruget og transporten. Mens alle andre sektorer bliver stadig grønnere, stiger udslippet fra transporten og udgør knap en tredjedel af det samlede udslip af drivhusgasser. Tal fra Energistyrelsen viser, at uden grønne politiske initiativer vil udledningen fra transportsektoren være uændret og udgøre 32 procent af Danmarks samlede udslip af CO2.

– Politikerne skal en gang for alle tage sig af klimaets smertensbarn: transporten. Vi har brug for en grøn skattereform, der giver danskerne incitament til at vælge fossil energi fra og finde en social ansvarlig måde at fylde statskassen, når indtægterne fra sorte biler og sort energi forsvinder, siger Lars Aagaard og understreger:

– Politikerne er nødt til at se den grønne skattereform i sammenhæng med en ændring af hele bilbeskatningen. Skatten skal ikke stige, men opkræves på noget andet end biler og energiforbrug.

I første omgang venter politikerne på den transportkommission, som den forrige regering nedsatte med Anders Eldrup i spidsen. Kommissionen kigger på, hvordan transporten kan gøres grøn samtidig med, at man dækker det tab af provenu, der opstår, når én million eller flere grønne elbiler kører ud af forhandlernes salgslokaler og hjem i danskernes carporte.

– Lad os håbe, at flertallet i Folketinget ikke går sukkerkolde. At der er kræfter nok i benene. Det er altafgørende for, at vi når i mål med de 70 procent reduktion i 2030, siger Lars Aagaard.

Nyheder direkte i din indbakke?