Denne artikel er fra før Green Power Denmark blev dannet og er udgivet af enten Dansk Energi, Dansk Solkraft eller Wind Denmark.

KLIMAUDSPIL

Nyt klimaudspil: Hurtig opfølgning på klimaaftalen for energi og en grøn skattereform skal bringe os tættere på klimamålstregen

Vi er meget langt fra klimalovens mål om at reducere CO2-udledningerne med 70 pct. i 2030, og derfor bliver de kommende måneder afgørende for dansk klimapolitik. I et nyt udspil peger Dansk Energi på, hvordan en grøn skattereform kan begrænse brugen af fossile brændsler og -biler, uden regningen for den enkelte og samfundet bliver for høj. Samtidig skal Folketinget samle alle løse ender efter aftalen om energi og industri fra den 22. juni.

En grøn skattereform, der giver incitament til udfasning af konventionelle biler og fossilt energiforbrug, vil være et centralt element i at omsætte det abstrakte klimamål til rammer, der guider energisektoren og vores kunder den rette vej. Samtidig skal den tage hul på den store opgave, det er at finde alternative veje til finansiering af det offentlige forbrug i takt med, at skatteindtægterne fra afgifter på fossil energi og konventionelle biler falder.

Den grønne skattereform skal understøtte, at forureneren tilskyndes til at vælge grønt og flytte beskatningen fra biler og energi til andre områder, siger Lars Aagaard, administrerende direktør, Dansk Energi.

– CO2-beskatning er godt til at guide energikundernes adfærd, men dårlig til at sikre statens løbende indtægter. For at den grønne skattereform kan være langsigtet og robust, skal den give svaret på, hvem der skal betale i takt med, at forureneren forsvinder, siger Lars Aagaard.

Hurtig implementering af klimaaftalen fra juni i år er også afgørende: Hvor, og i hvilken takt, skal havvindmøllerne bygges, hvem skal sørge for energiøer, hvad bliver rammerne for fjernvarme, hvor mange ladestandere til elbiler bliver der behov for, og hvilken fremtid skal elnettet dimensioneres efter?

Vilje til klimahandling og råd til regningen - anbefalinger til efterårets klimaaftaler

Disse og mange andre spørgsmål er fortsat ubesvarede i 22. juni-aftalen. Og de skal besvares, før energisektoren og vores kunder kan investere i fremtiden

Der skal derfor træffes store politiske beslutninger inden 2021. Dansk Energi fremlægger derfor i dag et katalog med anbefalinger til et politisk efterår, der skal bringe Danmark tættere på klimamålet i 2030.

Vi har travlt, og de kommende tre-fire måneder kan blive definerende for dansk klimapolitik: Øger vi, eller reducerer vi sandsynligheden for, at 70%-målet kommer inden for rækkevidde. Øger vi, eller reducerer vi investorernes tillid til, at vi mener 70%-målet alvorligt, siger Lars Aagaard.

Sæt sommerens klimaaftale i fasttrack

Tid, teknologi, penge og arbejdskraft er alle kritiske faktorer for at nå vores 70%-mål.

Presser vi skaleringen af de grønne løsninger sammen på for kort tid, bliver det ikke kun et spørgsmål om penge, men også om at vi kommer til at mangle den arbejdskraft, som er nødvendig, siger Lars Aagaard.

Med Klimaaftalen for energi og industri fra juni vil Danmarks CO2-udledninger kun være reduceret med 3,4 mio ton i 2030 – og så mangler vi fortsat at skære omkring 17 mio ton væk. Dansk Energi foreslår derfor at sætte tempoet i vejret for implementering af klimaaftalen.

Vi anbefaler, at politikerne beslutter sig for at sætte seks politiske spor i fasttrack. For det haster med at få sat handling bag ordene. 
Lars Aagaard, adm. direktør, Dansk Energi

Vi anbefaler, at politikerne beslutter sig for at sætte seks politiske spor i fasttrack. For det haster med at få sat handling bag ordene. De gode intentioner om strategi for elektrificering, energiøer, Power-to-X, grøn fjernvarme og de andre gode elementer i aftalen er jo kun noget værd i CO2-regnskabet, hvis de bliver en realitet til tiden, siger Lars Aagaard.

Grøn skattereform og færre fossile biler

Dansk Energi anbefaler derfor også hurtigst muligt at lægge rammerne for en grøn skattereform, der kan guide borgere og virksomheder væk fra fossile brændsler og -biler og mod det grønne valg.

– Når det kommer til bilafgifter, har politikerne reelt kun ét valg; Eldrup-kommissionens mest ambitiøse model. Men der skal skrues på modellen, så væksten i elbilsalget tager fart hurtigere, og ikke presses sammen på få år i slutningen af 2020’erne. Det er vigtigt for klimaet og for dem, som skal forberede ladeinfrastrukturen og elnettet, siger Lars Aagaard og tilføjer:

– En grøn skattereform lyder umiddelbart som en enkel øvelse, men den må ikke resultere i et milliardstort hul i statskassen – og så bliver den straks sværere at løse.

En grøn skattereform lyder umiddelbart som en enkel øvelse, men den må ikke resultere i et milliardstort hul i statskassen – og så bliver den straks sværere at løse.
Lars Aagaard, adm. direktør, Dansk Energi

Dansk Energi har beregnet, at hvis det lykkes at få danskerne til at bruge færre fossile brændsler og købe færre fossile biler i det tempo klimaloven dikterer, vil der opstå et hul i statskassen på 28 mia. kr. i 2030 – medmindre vi ændrer på skatte- og afgiftssystemet.

Vi bliver nødt til at tage hul på diskussionen om, hvordan vi betaler regningen for den grønne omstilling. Vi skal turde prioritere klimaet højere i statens budget og indføre et beskedent klimabidrag over bundskatten mod at sænke afgifter på den grønne strøm, som alle bliver mere afhængige af. På den måde vil skatten samlet set ikke stige, siger Lars Aagaard.

Vilje til klimahandling og råd til regningen - anbefalinger til efterårets klimaaftaler
Politikpapir

Der er brug for, at vi, som land, over de næste tre måneder træffer markante klimabeslutninger. Det kan lade sig gøre, og dette udspil er – til politisk inspiration – Dansk Energis bud på, hvordan.

Udgivet
2020

Nyheder direkte i din indbakke?