Denne artikel er fra før Green Power Denmark blev dannet og er udgivet af enten Dansk Energi, Dansk Solkraft eller Wind Denmark.

Luftforurening

Oslo-færgen får Københavns første landstrøm

En slukket dieselmotor gør en verden til forskel for naboer og klima. Derfor er der nu etableret landstrømsanlæg til Oslo-færgerne i København.

Et rødt kabel bliver langsomt hejst op af en blå kran og trukket ind gennem et hul på siden af Oslo-færgen Pearl Seaways. Dér inde i færgen bliver kablet sluttet til – og så kan dieselmotoren slukkes, mens færgen ligger til kaj. Og der er stadig al den strøm, som færgen, der kan bruge det samme som op til 700 huse, skal bruge.

Det lyder ret basalt, men det er helt nyt. København har nemlig fået sit første landstrømsanlæg, og det er netop til brug for de to Oslo-færger, der lægger til kaj på Dampfærgevej relativt centralt i København. Her har Østerbro-borgere været generet af både luftforurening fra færgernes dieselmotorer og støj, men det er fortid nu. Og det glæder overborgmester Lars Weiss (S), der var med til at indvie anlægget.

Med det nye landstrømsanlæg tager vi et vigtigt skridt hen imod et København med mindre luftforurening. Det er godt for både klimaet og naboerne til havnen, at færgerne nu kan slukke for dieselmotoren og koble sig til klimavenlig strøm, når de lægger til kaj, siger overborgmesteren.

Jeg ser også frem til, at at vi får etableret landstrøm til krydstogtskibene ved Langelinie og i Nordhavn, siger Lars Weiss. Det forventes klar i 2024.

Teknikcontainer til landstrømsanlæg ved Oslofærgen

Copenhagen Malmö Port har til Oslo-færgerne anlagt to anlæg, der trækker strømmen fra en 10 kV-tavle, der allerede var i terminalbygningen. Al teknik er samlet i en container, som står på kajen. Anlægget kan levere cirka 2,7 MW. Investeringen har været på cirka 15 mio. kr., og heraf har EU finansieret 20 procent.

Landstrømmens klimafordel

Det nye anlæg har været testet siden 25. august, og siden da er CO2-udslippet reduceret med ca. 69 ton og dieselforbruget med 154 m3. COWI har beregnet, at det at bruge strøm i stedet for diesel, mens færgerne ligger til kaj, vil give en årlig reduktion på 912 ton CO2, 18 ton NOx og 0,4 ton øvrige partikler.

...

 

Nyheder direkte i din indbakke?