Denne artikel er fra før Green Power Denmark blev dannet og er udgivet af enten Dansk Energi, Dansk Solkraft eller Wind Denmark.

Elbiler

Overborgmester på vildspor med forslag om kommunale ladestandere

Overborgmester Lars Weiss’ (S) tanker om at lade Københavns Kommune kaste sig over opsætning og drift af ladestandere møder hovedrysten fra branchen. Hold jer til planlægning og tilrettelæg nogle gode udbud, så klarer konkurrencen resten lyder det. 

En række aktører på markedet for elbilopladning tager afstand fra nye udtalelser fra Københavns overborgmester Lars Weiss (S) om at lade kommunen gå aktivt ind i at opsætte og drive ladestandere.

Selv om hensigten med at løfte tempoet i udrulningen af ladepunkter er prisværdig, er det skudt helt forbi, at involvere kommunen i et marked, der bobler af privat virkelyst.

Er det Clever, andre operatører eller noget, som kommunerne skal være rigtig gode til? Der tror jeg, at os, der har sagt, at vi vil være verdensmestre til det, er de bedst egnede.
Casper Kirketerp-Møller, adm. direktør i Clever

- Der skal jo rulles ladestandere ud. Det skal der også gøres i storskala. Så kan man spørge sig selv om, hvem der er bedst til det? Er det Clever, andre operatører eller noget, som kommunerne skal være rigtig gode til? Der tror jeg, at os, der har sagt, at vi vil være verdensmestre til det, er de bedst egnede," siger adm. direktør for Clever Casper Kirketerp-Møller til EnergiWatch.

Hos en anden aktør, Spirii, er adm. direktør Tore Harritshøj på linje med sin kollega, selv om han tager godt imod ambitionen om flere ladestandere. Ifølge ham bør kommunen hellere sikre, at så mange som muligt kan byde ind, så konkurrencen øges og prisen kommer ned.

Kommunen skal gøre det, som de er dygtige til. Det er at være med til at planlægge og lave udbud, for så er vi sikre på, at man fra forbrugerens side får den bedste pris i modsætning til, hvis kommunen selv gør det.
Tore Harritshøj, adm. direktør i Spirii

- Så vi får en mangfoldighed i udbud og produkter. Det gør man ikke ved, at det er kommunen, der driver det. Kommunen skal gøre det, som de er dygtige til. Det er at være med til at planlægge og lave udbud, for så er vi sikre på, at man fra forbrugerens side får den bedste pris i modsætning til, hvis kommunen selv gør det, siger Tore Harritshøj til EnergiWatch.

Mandag åbnede Lars Weiss over for EnergiWatch muligheden for selv at træde ind på markedet for at etablere og drive op til 6.600 nye ladepladser frem mod 2025, hvis loven gør det muligt. 

Når det går så langsomt, som det gør, så vil vi gerne skubbe på. Her i starten i hvert fald. Det kan enten være som kommunen eller gennem et af vores forsyningsselskaber.
Lars Weiss (S), overborgmester i København

- Når det går så langsomt, som det gør, så vil vi gerne skubbe på. Her i starten i hvert fald. Det kan enten være som kommunen eller gennem et af vores forsyningsselskaber, sagde han.

Lærke Flader fra brancheorganisationen Dansk Elbil Alliance, der har medlemmer på tværs af værdikæden, lige fra dem der producerer elbilerne, til dem der etablerer ladeinfrastrukturen, finder det uheldigt, at overborgmesteren skaber usikkerhed på et privat marked.

- Når markedet selv vil og kan gøre det, de er dygtige til, hvorfor skal kommunen så bruge borgernes skattepenge på at udkonkurrere det private marked? Det giver ingen mening. Det kan umuligt være hensigtsmæssigt, at kommuner skal bruge kommunale penge på at konkurrere med det private marked. Overborgmesteren er også med til at skabe en enorm usikkerhed for de private aktører, siger hun til EnergiWatch.

Nyheder direkte i din indbakke?