Denne artikel er fra før Green Power Denmark blev dannet og er udgivet af enten Dansk Energi, Dansk Solkraft eller Wind Denmark.

AKTIVT EJERSKAB

Der skal energi i den demokratiske proces

Størstedelen af landets energiselskaber er forbrugerejede, ligesom mange andre danske virksomheder styres efter en demokratisk model. Men der kunne godt være mere liv i erhvervsdemokratiet, konkluderer ny rapport fra Tænketanken Demokratisk Erhverv.

I disse år arbejder mange demokratiske virksomheder intensivt med at få deres medlemmer/ejere til at engagere sig - med varieret succes. Det viser en ny rapport om medlemsdemokrati i demokratiske virksomheder, som Tænketanken Demokratisk Erhverv lancerede på en konference den 6. februar.

Grunden til, at engagementet ikke stiger mere end tilfældet er, kan være, at virksomhederne primært tager den formelle vej, når de skal inddrage deres medlemmer. Det betyder bl.a., at vægten lægges på valghandlinger, og at medlemskontakt typisk er lig med envejskommunikation - fra selskabet til det enkelte medlem. Derfor opfordrer Demokratisk Erhverv til, at virksomhederne tænker i mere uformelle og nye former for inddragelse.

Idéer & refleksioner om aktivt ejerskab. Inspiration til bestyrelser i energibranchen
Politikpapir

I dette katalog præsenteres en række idéer og tanker, som kan styrke dialogen og forståelsen af, hvad aktivt ejerskab er – og hvad det kan blive. Målet er at give inspiration til bestyrelser i energibranchen.

Udgivet
2019

Energibranchen giver demokratiet en saltvandsindsprøjtning

Danske forbrugerejede energiselskaber gør i disse år også en indsats for at øge det demokratiske engagement i selskaberne. I Anbefalingerne for god selskabsledelse i forbrugerejede forsyningskoncerner er en af ambitionerne, at selskaberne skal sætte mål for involvering og gøre det nemt for ejerne at tage del i selskabet. Det fortæller chefkonsulent Ida Marie Behr fra Dansk Energi:

– Nogle energiselskaber har sat mål om, at der skal være x-antal opstillede kandidater til repræsentantskabet; at der skal være kampvalg i alle valgkredse; at valgdeltagelsen skal være over 15 % osv. Mange steder har man også igangsat vedtægtseftersyn, som forenkler valgprocedurerne, så deltagelse i valghandlinger bliver nemmere.

Men hvordan kommer man dertil, at flere stiller op og flere stemmer?

– På konferencen blev det understreget, at medlemmer/ejere skal opleve den demokratiske værdi. Det vil sige, at deres stemme – enten ved valg eller i en dialog – kan gøre en forskel. Og så er det vigtigt, at virksomheden hele tiden arbejder med selskabets værdiskabelse som en form for højere formål, folk kan identificere sig med. Det skal give mening at bruge krudt på at deltage i demokratiet, fortæller Ida Marie Behr.

Vidste du at…?

  • En række energiselskaber de seneste år kan berette om kampvalg på posterne til deres bestyrelse og repræsentantskab
  • Nogle forbrugerejede energiselskaber oplever en valgprocent blandt deres ejere på 15 % - hvilket ligger pænt sammenlignet med andre demokratiske virksomheder
  • Nogle energiselskaber har vedtaget en aldersgrænse for at sidde i bestyrelsen, eller at man som medlem efter et vist antal genvalg må forlade bestyrelsen for at give plads til frisk blod
...
Andelseje

Hver tolvte krone i Danmark omsættes i en demokratisk virksomhed og hver tyvende privatansatte arbejder i én, viser den første samlede...

Nyheder direkte i din indbakke?