Elmarked Outlook – Slutkunder 2019

Elmarkedet for slutkunder er omdrejningspunkt for den grønne omstilling. Det elmarked, som forbrugerne møder i dag er dybest set velfungerende og effektivt. Udfordringen er, at kunderne er passive og ikke interesserer sig for elmarkedet eller eget elforbrug. Hvis forbrugerne tager større og aktiv del i elmarkedet, vil det kunne bidrage til en kosteffektiv grøn omstilling.

Denne rapport stiller skarpt på slutkundemarkedet for el.

På den ene side er konkurrencen om kunderne benhård: Priserne er i bund, kunderne har stort produktudvalg, og servicen er god. På den anden side er alt for mange kunder passive og uinteresseret i elmarkedet og deres elforbrug. Trods en entydig og velfungerende konkurrence er det ikke lykkedes at aktivere forbrugeren i tilstrækkelig grad målt ud fra skiftefrekvensen – kunderne er uinteresserede, og der er for få penge at spare.

I fremtidens elmarked spiller forbrugeren aktivt med i den grønne omstilling. De bruger strøm, når der er meget af den, dvs. når vinden blæser, og solen skinner. De bliver dynamiske i deres forbrug, så de ikke belaster nettet ved alle at bruge strøm på samme tid, men spreder forbruget over døgnets timer.

Hvis vi kan aktivere forbrugerne kan vi derfor sikre en kosteffektiv grøn omstilling.

Udfordringen for elmarkedet og energimarked handler således om, hvordan markedet og forbrugen bedst kan spille sammen med den grønne omstilling.