Leveringssikkerhed i Danmark

Afbrudsstatistik for det danske elnet 2007-2016

I rapporten ser vi på hyppigheden og varigheden af gennemsnitlige kundeafbrud for alle spændingsniveauer. Et netselskab kan således anvende resultaterne til at sammenligne egne tal med landsgennemsnittet og endvidere bruge resultaterne til at se udviklingen over perioden.

Ser vi på alle spændingsniveauer var en kunde i 2016 i gennemsnit afbrudt 0,45 gange og det i 19,9 minutter. Det svarer til en gennemsnitlig leveringssikkerhed for hele landet på 99,996 %, hvilket er på samme høje niveau som i 2015.

På 1-24 kV statistikområdet ser vi et samlet fald i den gennemsnitlige afbrudsvarighed pr. kunde. I 2007 var den 21,2 min. I 2016 13,1 min. Det største fald ser vi i afbrudskategorien ’Uvarslet’ afbrud. I 2007 var den gennemsnitlige afbrudsvarighed på grund af et ’Uvarslet’ afbrud på 13,4 min. pr. kunde. I 2013 faldt dette tal til 6,8 min., men i 2016 steg det igen til 10,3 min.

For 1-24 kV har afbrudshyppigheden generelt været faldende over hele perioden. I 2016 var en kunde i Danmark på 1-24 kV gennemsnitligt afbrudt 0,28 gange. I 2007 var dette tal 0,41 gange. Afbrudshyppigheden er altså faldet 31 %. Det største fald ser vi igen i afbrudskategorien ’Uvarslet’ afbrud. I 2007 blev en kunde i gennemsnit afbrudt 0,29 gange som følge af et ’Uvarslet’ afbrud. I 2016 er det faldet til 0,22 gange.

Teknisk rapport
Udgivet
2017
Pris for trykt udgave
Kr. 2.500,- (ekskl. moms)