Leveringssikkerhed i Danmark - Afbrudsstatistik for det danske elnet 2008-2017

Rapporten omhandler dansk afbrudsstatistik for perioden 2008-2017 og viser desuden tal fra Council of European Energy Regulators (CE-ER) om leveringssikkerheden i andre lande i Europa. Her ses det bl.a. , at Danmark og Schweiz delte førstepladsen i Europa i 2016, mens Danmark har et bedre 5-årsgennemsnit.

Hovedkonklusioner fra rapporten

I 2017 var en kunde i gennemsnit afbrudt 0,46 gange og i gennemsnit samlet afbrudt i 22,3 minutter, mens et afbrud i gennemsnit varede 48,1 minutter.  Det svarer til en gennemsnitlig leveringssikkerhed for hele landet på 99,996 %, hvilket er på samme høje niveau, som er blevet holdt siden 2005.

For 1-24 kV-statistikområdet ser vi et samlet fald i den gennemsnitlige afbrudsvarighed pr. kunde fra 16,1 min. pr. kunde i 2008 til 13,4 min. pr. kunde i 2017. Det er primært de to kategorier ’Planlagte hændelser’ og ’afbrud grundet en tredjepart (påkørsel eller gravearbejde)’, der er årsag til faldet.

For planlagte hændelser er der både et fald i afbrudshyppigheden og et fald i den samlede afbrudstid på 67,1%.

Der har ikke været noget fald i hyppigheden af, at en udefrakommende (tredjepart) kommer til at lave skader på nettet, men der er sket et fald på 30,7% i den tid, netselskabet bruger til at genetablere strøm til kunden.

Det største udsving ser vi i afbrudskategorien ’Uvarslet’ afbrud for 1-24 kV. I 2008 var den gennemsnitlige afbrudsvarighed på grund af ’Uvarslede’ afbrud på 10,5 min. pr. kunde. I 2013 er dette tal faldet til 6,9 min., hvorefter det stiger igen i 2017; til 10,5 min. pr. kunde.

Vi ser også, at en gennemsnitlig kunde i Danmark på 1-24 kV var afbrudt 0,29 gange i 2017, og at der generelt har været en faldende tendens over perioden. I 2008 var den gennemsnitlige kunde afbrudt 0,33 gange. Afbrudshyppigheden er altså faldet 12,7 % i statistikområdet 1-24kV.