Denne artikel er fra før Green Power Denmark blev dannet og er udgivet af enten Dansk Energi, Dansk Solkraft eller Wind Denmark.
Europa skal satse helhjertet på grøn brint
Dansk Energi hilser ny brintstrategi fra EU-Kommissionen velkommen. En forceret satsning på bæredygtig brint kan bringe Europa på kurs mod klimaneutralitet i 2050 og skabe vækst og beskæftigelse.
Produktion af grøn brint på basis af elektricitet fra vindmøller, solceller og andre vedvarende energikilder er helt afgørende for, at luftfart, skibstransport og tunge køretøjer kan blive bæredygtige sektorer.
Det fremgår af en europæisk brintstrategi, som EU-Kommissionen har fremlagt onsdag middag som en del af sin grønne pagt (Green Deal) og EU’s Covid-19-genopretningsplan (NextGenerationEU). Brintstrategien fokuserer både på produktion, transport/lagring og slutforbrug.
– Vi er verdensleder og agter at forblive i front, fastslår den ene af EU-Kommissionens næstformænd, Frans Timmermanns, under præsentationen velvidende, at konkurrencen bliver hård.
Dansk Energi finder det uhyre positivt, at EU-Kommissionen nu for alvor tænker brint ind som en del af fremtidens energimiks:
– Bæredygtig brint gør det muligt for EU at leve op til sine klimamål for 2030 og især ambitionen om klimaneutralitet i 2050. Samtidig vil en forceret satsning på grøn brint skabe vækst og rigtig mange arbejdspladser, siger viceadministrerende direktør Anders Stouge fra Dansk Energi, der ser gode mulighed for at placere Danmark som eksportør af grøn brint og andre af fremtidens bæredygtige brændsler.
– Men det kræver, at vi har konkurrencedygtig grøn strøm, og at vi tør gå forrest nu med at demonstrere, opskalere og industrialisere Power-to-X-teknologierne, fastslår Anders Stouge.
Elektroner og molekyler
EU’s energikommissær Kadri Simson påpeger, at 75 procent af EU’s udledninger af drivhusgasser stammer fra energi. Derfor, mener hun, er der brug for et paradigmeskifte for at nå klimamålene for 2030 og 2050.
– Gjort mulig af stadig billigere vedvarende energi og fortsat innovation kommer brint til at spille en nøglerolle, forudsiger Kadri Simson, der onsdag også har præsenteret en EU-strategi for sektorkobling.
Danmark og det øvrige Europa er i disse år i fuld gang med at gøre produktionen af elektricitet mere klimavenlig samtidig med, at der sker en elektrificering af sektorer, der er afhængige af fossile brændsler – fx transportsektoren med elbiler, elbusser og eltog samt opvarmning med små og store varmepumper.
Ikke alt forbrug kan dækkes direkte af elektroner, så indirekte elektrificering med Power-to-X bliver et vigtigt supplement. X’et kan være brint, metanol og andre brændstoffer baseret på molekyler. EU-Kommissionen anslår, at brint og brintbaserede brændsler kommer til at udgøre op mod 20 procent af slutforbruget af energi i 2050.
– Grøn brint kan dække en anseelig del af energiforbruget i fly, skibe og den tunge industri, hvor brint-baserede brændsler er et af de få alternativer til sorte energi. Disse sektorer skal med, hvis vi skal bremse den globale opvarmning, siger Anders Stouge.
Produktionen op og prisen ned
For at det kan lykkes, bliver det nødvendigt at få brintproduktionen op i skala og ned i pris. EU-Kommissionen stiler efter at få etableret 6 GW elektrolysekapacitet baseret på vind- og solenergi i 2020-2024. Frem til 2030 skal kapaciteten hæves til 40 GW svarende til ti millioner tons grøn brint. Læg dertil import af brint fra naboområder i cirka samme omfang.
En række EU-lande – herunder Tyskland – har formuleret brintstrategier, og i Danmark har flere energiselskaber sammen med stærke partnere på anvendelsessiden lanceret projekter, der skal booste produktionen.
Produktion af grøn brint vil øge efterspørgslen på elektricitet, så Folketingets beslutning om energi-øer med havmølleparker i Nordsøen og Østersøen understøtter brint-dagsorden – især hvis det kan lykkes at producere elektricitet til konkurrencedygtige priser.
Grøn brint skal nemlig ikke alene konkurrere med de etablerede fossile brændsler, men også med grå/sort brint produceret på basis af selvsamme fossile fætre, og blå brint fremstillet af russisk og norsk naturgas med tilføjelse af CO2-opsamling og deponering/anvendelse.
Tunge spillere fra naturgasindustrien har i et brev til formanden for EU-Kommissionen, Ursula von der Leyen, argumenteret for vigtigheden af at fremme alle former for ’clean hydrogen’.
Signaler fra fyrtårnet i Bruxelles
En anden alliance med deltagelse af bl.a. Ørsted og Vestas kæmper under hashtagget #ChooseRenewableHydrogen for et mere klart snit. De har op mod dagens fremlæggelse af strategien sendt et åbent brev til næstformand Timmermans med et budskab om at koble den økonomiske genopretningsplan på bagkant af corona-krisen med investeringer i grøn brint og direkte elektrificering.
EU-Kommissionen fastslår i strategien, at brint fra vedvarende energi har prioritet, men vurderer samtidig, at andre typer low-carbon brint er nødvendige på kort og mellemlangt sigt for at skabe et levedygtigt marked.
– Det er vigtigt for udviklingen af produktionsapparatet, at EU-Kommissionen i årene, der kommer, holder fokus på, at grøn brint – og ikke sort og blå brint – er den nødvendige og bæredygtige løsning. Vi har ikke brug for flikflak i signalerne fra Berlaymont-bygningen i Bruxelles, siger Anders Stouge.
Kreativ destruktion
Anders Stouge påpeger, at vi står over for en udfordring, der kan betegnes som ”kreativ destruktion”, hvor EU nødvendigvis skal vise klart lederskab:
– Destruktion, fordi den grønne omstilling ikke lader sig gøre, uden at gammel tung energiinfrastruktur erstattes med nyt. Og kreativ, fordi det ikke lader sig gøre uden benhård udvælgelse og satsning på udbygning af den vedvarende energi, opstilling og udvikling af store elektrolyse-anlæg og en klar og dedikeret hjælp til de sektorer, der skal omstille deres energiforbrug til de nye brændsler, siger Anders Stouge.
– Vi har brug for en ny og lynhurtig industrialiseringsepoke med klart lederskab, tilføjer han.
Power-to-X-anlæg kræver massive investeringer, så EU skal ifølge Anders Stouge betræde helt nye veje i sin måde at agere på. Marked og investorer skal styre deres handlinger på baggrund af klare signaler fra fyrtårnet.
– På kort tid skal vi omstille et meget kapitaltungt energisystem. Efterspørgslen på grøn brint skal guides og understøttes, så det bliver attraktivt at bruge de grønne brændsler i stor skala. Samtidig skal investeringerne i Power-to-X-anlæg støttes og sikres. Vi skal skabe et parallelt forløb med udbud og efterspørgsel, siger Anders Stouge.
Investeringsbank med i ny alliance
EU-Kommissionen vurderer, at grøn brint ikke endnu kan konkurrere med grå brint fra Rusland – men det er realistisk at forvente, at det vil være tilfældet omkring 2030. Økonomisk støtte til grøn brint, standarder, klare markedsregler, og en certificeringsordning er nogle af de virkemidler, der kan blive sat i spil sammen med forskning, udvikling og demonstration.
I kølvandet af brintstrategien lanceres der her til aften en European Clean Hydrogen Alliance med industri, civilsamfund, nationale og regionale ministre og – nok så vigtigt – Den Europæiske Investeringsbank (EIB).
Kommissær for det indre marked, Thierry Breton, peger på, at alliancen vil kanalisere investeringer ind i den fremtidige brintproduktion.
– Den vil udvikle en pipeline af konkrete projekter, der kan understøtte decarboniseringen energiintensive industrier bl.a. indenfor stål og kemikalier. Alliancen er strategisk vigtig for vores Green Deal og modstandskraften i vores industri, siger Thierry Breton i en pressemeddelelse.