Denne artikel er fra før Green Power Denmark blev dannet og er udgivet af enten Dansk Energi, Dansk Solkraft eller Wind Denmark.

EU

'Green Deal' er søsat - kursen er sat mod klimaneutralitet

Havvind og elbiler har en central plads i EU's nye store klimaplan, European Green Deal, der sætter kurs mod klimaneutralitet i 2050. 50 konkrete initiativer og lovforslag bliver præsenteret over de næste 18 måneder.

Kun 11 dage skulle der gå fra den nye EU-Kommission trådte til, før den var klar med sit første store klimaudspil.  Det blev præsenteret onsdag  i Bruxelles under navnet European Green Deal. Projektet og ambitionerne er så store, at EU-Kommissionsformand Ursula von der Leyen ikke tøvede med at kalde det EUs månelandingsprojekt ved præsentationen.

European Green Deal er en køreplan med 50 konkrete initiativer og lovforslag, som vil blive præsenteret indenfor de kommende 1½ år. Tilsammen skal de bringe EU på kurs mod klimaneutralitet i 2050.

Et af de 50 projekter er en dedikeret strategi for havvind, og det glæder Dansk Energis viceadministrerende direktør, Anders Stouge:

Havvind er faldet markant i pris over de seneste år, og det betyder, at politikere på tværs af Europa for alvor har fået øjnene op for potentialet. Den samlede kapacitet skal ifølge EU-Kommissionens analyse 20-dobles frem mod 2050, så der er behov for, at der bliver udbudt flere arealer til etablering af havvind især i Nordsøen og Østersøen, og at det europæiske transmissionsnet bliver udbygget markant. Derfor er en dedikeret havvindstrategi det helt rigtige sted at starte.

HAVVIND

Vindmøller placeret i havet, hvor det stort set altid blæser, kan dække hele verdens strømforbrug. Det er godt nyt for klimaet, for med...

Allerede til marts vil EU-Kommissionen præsentere en europæisk klimalov, som blandt andet vil stadfæste i EU-lovgivningen, at EU skal være klimaneutral i 2050. Og til sommer 2020 vil Kommissionen foreslå at hæve EUs klimamål i 2030 fra de nuværende 40 procents reduktion i forhold til 1990 til 50-55 procents reduktion.

Ladeinfrastruktur til elbiler bliver prioriteret

Et af de områder, hvor den grønne omstilling går langsomst, er transportsektoren, som står for omkring en tredjedel af EUs udledninger af drivhusgasser. Derfor vil der også komme en række initiativer her. Blandt andet vil reglerne for, hvor meget CO2 personbiler må udlede pr. kilometer blive strammet op. Også udrulning af ladestandere vil blive prioriteret. Både ved at stramme op på den relevante lovgivning og ved at allokere EU-midler til området.

– Det går desværre fortsat den forkerte vej på transportområdet. Derfor er det godt, at EU-Kommissionen prioriterer at understøtte udrulningen af ladeinfrastruktur og elbiler. Der er også initiativer til at stramme op indenfor både luftfart og skibsfart, og her håber vi med tiden, at billig grøn el kan bruges til at producere e-brændsler, så selv den tunge langdistance transport kan dekarboniseres, siger Anders Stouge.

Allerede torsdag skal EU's stats- og regeringsledere mødes i Bruxelles for at drøfte EUs langsigtede klimaambitioner. Forhåbningen er, at man her vil bakke op om, at EU skal være klimaneutral i 2050.

Debat

EU's regeringsledere mødes torsdag og fredag og skal blandt andet diskutere klima-målsætninger. De bør beslutte, at Europa skal være...

Nyheder direkte i din indbakke?