Denne artikel er fra før Green Power Denmark blev dannet og er udgivet af enten Dansk Energi, Dansk Solkraft eller Wind Denmark.

POWER-TO-X

Nu skal der grøn strøm i tanken

Det næste store skridt i den grønne omstilling er at lave brændstof til fly, skibe, lastbiler og industri af strøm fra vindmøller og solceller. Power2X og elektrolyse er de nye buzzwords og kan få stor betydning for fremtidens energisystem.

Der produceres allerede i dag massevis af brint fremstillet af fossile brændsler til blandt  andet kemisk industri, så idéen om at bruge brint som energikilde er på ingen måde ny.

Power-to-X
Illustration: Morten Voigt

Men det, der optager både politikere og forretningsfolk i hele verden er muligheden for at fremstille store mængder grønne brintbaserede brændsler af vind- og solenergi, og på den måde få lastbiler, skibe og fly til at køre, sejle og flyve uden at belaste klimaet.

Teknologisk er det simpelt, og selv om der er lang vej til det har bevist sig selv i andet end små forsøg, og prisen er banket langt nok ned, så er rejsen og kapløbet om at komme først for længst indledt.

I Danmark er en række Power2X-projekter startet op med støttekroner i ryggen fra forskningsprogrammet EUDP samt en særlig pulje til at lagre energi.

Flere demoanlæg sat i søen

I GreenLab Skive vil blandt andre Norlys og Energifonden Skive lave methanol og ren brint til brug i tung transport og industri på en ny brintfabrik. Hy-Synergy med EWII og TREFOR i kredsen vil producere grøn brint ved Shells raffinaderi i Fredericia. Og Ørsted vil sammen med DSV Panalpina med flere lave grøn brint på Avedøreværket med strøm fra to lokale havvindmøller.

DET KAN MAN LAVE STRØM OM TIL

  • Brint kan bruges i industrien samt i tung transport og i skibe
  • Ammoniak kan bruges i skibe og til gødning i landbruget
  • Metan og andre gasser kan bruges til opvarmning, i tung transport og i skibe
  • Elektrofuels som fx methanol kan bruges i tung transport, i skibe og i fly
  • Mange P2X-processer producerer overskudsvarme, som kan bruges i fjervarmenettet
...

Det overordnede mål er, at den grønne brint skal kunne supplere den direkte elektrificering af vores samfund, der allerede er på vej via elbiler samt små og store varmepumper.

– EU-Kommissionens 2050-scenarier viser, at det kan kræve over en fordobling af elforbruget at gennemføre dekarbonisering med grøn strøm for at nå målet om et klimaneutralt Europa. På lang sigt kan Power2X – eller indirekte elektrificering – udgøre omkring en tredjedel af det samlede elforbrug, siger chefkonsulent i Dansk Energi Morten Stryg.

P2X, som grøn-brint-med-mere-teknologien ofte blot forkortes til, er da også en af søjlerne i energibranchens klimapartnerskab, som har præsenteret en række bud på, hvordan Danmark kan nå 70 procent CO2-reduktion i 2030 i forhold til 1990 mod 34 procent i dag.

Pressemeddelelse

Klimapartnerskabet for energi og forsyning har i dag afleveret sine anbefalinger til klima-, energi- og forsyningsminister Dan...

Efterspørgsel er påkrævet

De enorme danske ressourcer af havvind i Nord- og Østersøen kan danne grundlag for, at Danmark får en nøglerolle i udviklingen af P2X i Europa. Der er mindst 40-50 GW havvindpotentiale i de danske farvande, hvilket langt overstiger den nuværende installerede kapacitet på cirka to GW. Hertil kommer potentialet for at udbygge med yderligere vind og sol på land.

Det er afgørende, at efterspørgsel på P2X-produkter til fly, skibe, vejtransport og industri kommer i gang for alvor frem mod 2030. Dette kræver, at en række teknologier bliver billigere og demonstreret i stor skala.

– De nuværende fremskrivninger tyder på, at grøn brint, der er produceret via elektrolyse, vil falde betydeligt i pris frem mod 2030 både på grund af billigere strøm fra vind og sol samt industrialisering af elektrolyse-teknologien. Grundlaget for konkurrencedygtig grøn brint og øvrige P2X-produkter er, at den vedvarende energiressource kan produceres og omdannes billigt, siger Morten Stryg.

P2X

Power-to-X, Power2X, PtX og P2X. Kært barn har mange navne, og lige nu er energiverdenen fuld af håb om at kunne lave grøn strøm om til...

Paradoks: Har vi nok CO2?

En anden vigtig ingrediens til nogle af P2X-produkterne er kulstof; for eksempel fra CO2. I en tid hvor CO2 er noget, vi forsøger at begrænse, kan det virke bagvendt, at vi samtidig kan komme i en situation, hvor vi mangler kulstof, som vi kan tilsætte brinten for at lave f.eks. methanol, metan og diesel-lignende produkter til industri, lastbiler, skibe og fly.

En del af løsningen kan derfor være at indfange og bruge den CO2, der udledes i dag fra store skorstene på kraftværker samt industri- og affaldsanlæg. Desuden kan CO2-fangst fra luft/vand engang i fremtiden blive en gamechanger, som kan revolutionere produktionen af kulstofbaserede brændsler.

Energi-øer og ny infrastruktur

På længere sigt kan brændslerne produceres i forbindelse med energi-øer langt fra land med store mængder havvind rundt om. Regeringen undersøger netop nu muligheden for en energi-ø inden 2030 og har afsat 65 millioner kroner i år til formålet.

Her kan der eventuelt placeres store elektrolyseanlæg, hvor man bruger strøm til at spalte vand og lave brint, men endnu er spørgsmålene mange og svarene få.

– Skal strømmen fra havmøller flyttes til brintproduktion på land via elkabler? Eller måske kommer en brintinfrastruktur til at stå for dele af transporten? Offshore-produktion af brint og brændsler kan måske blive en del af fremtidens havvindmølleparker langt fra land. Desuden kan decentral brintproduktion til fx biogasanlæg føre til behov for ekstra elnet og mere fleksibel brug af elnettet i fremtiden. Der er en række spørgsmål i forhold til nødvendig P2X-infrastruktur, som fortsat er ubesvarede, og hvor svaret afhænger af hvordan teknologier, kulstofpotentialer og efterspørgsel udvikler sig, siger Morten Stryg.

SIMPELT STOF MED STOR POWER

Brint eller hydrogen (H) er det simpleste af alle atomer og har atomnummer 1 i det periodiske system. På jorden er brint primært bundet til andre grundstoffer som
i vand (H2O) og i organisk materiale. Fri brint er luftformigt ved atmosfærisk tryk, men kan også være flydende. Brint kan fremstilles af både grøn strøm fra  vindmøller og solceller, men også af fossile brændsler som kul, olie og gas.

Kilde: Wikipedia/Dansk Energi
Pressemeddelelse

Strøm fra vind og sol kan blive til klimavenligt brændstof til fly, skibe, lastbiler og industri og dermed næste store skridt i den...

Artiklen er første gang bragt i Magasinet Energi

Emne

Nyheder direkte i din indbakke?