El og brint i fremtidens vare- og lastbiler

Anbefalinger til dansk strategi for grøn omstilling af den tunge vejtransport.

Elektrificering af tung transport, både direkte i form af elkøretøjer og indirekte i form af brintdrevne køretøjer, er en væsentlig løsning til reduktion af CO2 udledningerne i transportsektoren.

Rapportens hovedanbefaling er, at alle nye varebiler og mindst halvdelen af lastbilerne, der sælges i Danmark i 2030, skal være nulemissionskøretøjer og køre på el eller brint.  Hermed vil ca. 10.000 lastbiler og ca. 150.000 varebiler være nulemission i Danmark i 2030. Det er ambitiøst men inden for rækkevidde. 

Men det kommer ikke af sig selv i Danmark. Hvis vare- og lastbiler skal køre på el og brint, er der en helt ny værdikæde, der skal bygges op. Der skal produceres markant mere grøn strøm, elnettet skal forstærkes og suppleres af brintinfrastruktur, elladestandere, og tankanlæg til brint skal etableres både langs offentlig veje og på private arealer. Vognmænd skal investere i ny teknologi, og kunderne skal efterspørge grøn transport, som i begyndelsen vil være dyrere end dieselbaseret transport. Derfor er der brug for både økonomiske incitamenter og regulering, der fremmer efterspørgslen.

Denne rapport foreslår 5 anbefalinger, som er afgørende for at få opstartet en ny grøn værdikæde til nulemission vare- og lastbiler i Danmark.

  1. Udbyg grøn forsyning af el og brint
  2.  Etabler offentlig tankinfrastruktur til el og brint
  3. Opstartstøtte samt fradrag til køretøjer og privat tankinfrastruktur
  4. Højere pris på fossil vejtransport
  5. Fremme af efterspørgsel via krav

Anbefalingerne giver samlet set et bud på realistiske rammevilkår for indfasning af nye køretøjer og infrastruktur til el og brint. Der foreslås støtte, øget fradrag og udbud til at få nødvendig tankinfrastruktur etableret og de første omtrent 1000 nulemissionlastbiler på vejene i 2025 samt accelereret udrulning af varebiler. Efter 2025 skal der ske en overgang til markeds- og incitamentsbaserede virkemidler.