Elmarked Outlook 2018 - Slutkunder

Elmarkedet for slutkunder er omdrejningspunkt for den grønne omstilling. Der er de seneste år investeret massivt i et top-moderne setup, der har til formål at forbedre konkurrencen og sætte kunden i centrum. Resultatet er, at konkurrencen er skarp, men også at utilfredsstillende mange kunder er passive.

Denne rapport stiller skarpt på slutkundemarkedet for el. Fokus er navnlig på husholdningskunderne og de mindre erhvervsdrivende.

Konklusionen har to sider. På den ene side er konkurrencen om kunderne benhård: Priserne er i bund, kunderne har stort produktudvalg, og servicen er god.

På den anden side er alt for mange kunder passive. Blot cirka fem procent af kunderne skifter årligt elleverandør. Det er meget lavt i et europæisk perspektiv, og tallet er ovenikøbet faldet efter engrosmodellen fra april 2016, som var en reform, der ellers havde som formål at styrke elmakedet.

Det lave kundeengagement er et problem, som kalder på handling. Derfor peger Dansk Energi på seks indsatsområder, som tilsammen vil kunne bidrage til større deltagelse i markedet fra kundernes side. De seks områder er:

  • Gør priserne og prisstrukturen enklere - så det bliver lettere for kunderne at forstå, hvad de siger ja tak til.
  • Gør det enkelt at skifte el-leverandør - så kunderne synes, det er indsatsen værd.
  • Stop tvivlsom markedsføring - så kundernes tillid til markedet ikke undergraves.
  • Skab mere værdi – så kunderne får nye værdifulde muligheder.
  • Nedbring risiko på dårlige betalere - så det bliver mindre risikabelt at få nye kunder.
  • Gør det lettere for elhandlere at vinde nye kunder -  så markedet bliver mere dynamisk.