Denne artikel er fra før Green Power Denmark blev dannet og er udgivet af enten Dansk Energi, Dansk Solkraft eller Wind Denmark.

Elmarkedet

Fleksibelt forbrug skal være motor i nyt spændstigt elmarked

I fremtiden kommer elprisen til at svinge langt mere end i dag, og vi skal bruge strømmen på de rigtige tidspunkter – og vi skal bruge strøm til mere. Derfor får vi brug for et mere aktivt elforbrug.

Danmark skal være elektrisk. Det er en af de bærende søjler i den fortsatte grønne omstilling, der skal presse resten af de fossile brændsler helt ud af vores samfund.

Heldigvis er elmarkedet godt stillet til at kunne tilbyde løsninger, der understøtter den kommende elektrificering. Det fremgik, da Dansk Energi tirsdag lancerede ’Elmarked Outlook 2019’.

Konkurrencen på det danske elmarked er nemlig god, priserne er i bund, omkostningerne lave, flere og flere elhandlere træder stadig ind på markedet, og danske elforbrugere kan vælge mellem et stort antal produkter.

Alligevel kunne Morten Yde Petersen, konsulent i Dansk Energi, konstatere, at det er meget få danskere, som tager aktivt stilling til deres elforbrug. Det er der flere forklaringer på, påpegede han:

–  Den konkurrenceudsatte del af elprisen udgør en lille andel, når afgifter fylder størstedelen af elprisen. Samtidig er el et billigt og pålideligt produkt, så det fylder lidt i kundernes bevidsthed, sagde Morten Yde Petersen.

Fremtidens udfordring for elmarkedet er derfor at understøtte et marked, der i højere grad kan aktivere elforbruget.

Hvis fremtidens elforbrug skal understøtte den grønne omstilling, kræver det, at forbruget aktiveres i større grad, end vi er vant til i dag. Forbrugerne skal bruge strøm, når vinden blæser, og solen skinner og skal også sørge for at sprede elforbruget over døgnet, så nettet ikke bliver overbelastet i de travle timer, slog Morten Yde Petersen fast.

Elmarked Outlook Slutkunder
Politikpapir

Elmarkedet for slutkunder er omdrejningspunkt for den grønne omstilling. Det elmarked, som forbrugerne møder i dag er dybest set velfungerende og effektivt. Udfordringen er, at kunderne er passive og ikke...

Udgivet
2019
Elpris_elforbrug Oulook

Når vi fremover får endnu mere grøn og fluktuerende elproduktion end i dag, vil vi også få langt større udsving i elpriserne (se figuren ovenfor til venstre). Og prisudsvingene øger heldigvis værdien af at kunne flytte sit forbrug og gør det mere attraktivt for den enkelte at være aktiv.

I samme retning trækker det faktum, at kapaciteten i dagens elnet langt fra rækker i en situation, hvor en stor del af de op mod én million kommende elbiler i 2030, skal oplade samtidigt sidst på eftermiddagen (figuren til højre).

– Opladningen af elbilerne skal fordeles på en intelligent måde over døgnet for ikke at sætte elnettet på vores villaveje under et for stort pres. Det understreger også vigtigheden af, at vi får mere aktive forbrugere, men dem får vi kun, hvis der kommer nye markedsaktører, som kan tilbyde forbrugerne nogle incitamenter, sagde Morten Yde Petersen.

Den fagre nye verden, der venter forude, står dog i skærende kontrast til billedet i dag, hvor de fleste forbrugere er passive og uinteresserede.

En række tiltag, der ellers skulle få flere elkunder til at skifte leverandør, har endnu ikke haft effekt. Både i 2017 og 2018 skiftede blot omkring fem procent af de almindelige husholdningskunder elhandler, svarende til knap 180.000 om året. Det er lavt i en international målestok.

Til gengæld havde 41 procent af kunderne ved udgangen af 2017 valgt et produkt, hvor elprisen svinger hver måned eller med endnu kortere intervaller. I 2015 var det blot 24 procent, og den udvikling er positiv, mener Dansk Energi.

– At flere kunder er blevet fortrolige med variable elprodukter er et skridt i retning af at understøtte en effektiv grøn omstilling. Her er aktive kunder og fleksibelt forbrug en helt central forudsætning og nødvendighed, lyder det i Outlooket.

Nyheder direkte i din indbakke?