Denne artikel er fra før Green Power Denmark blev dannet og er udgivet af enten Dansk Energi, Dansk Solkraft eller Wind Denmark.

DIGITALISERING

Digitalisering forvandler handel med el

CUBS har leveret it-platform til både små og store spillere i detailmarkedet og forventer, at el i fremtiden vil blive solgt sammen med en række andre ydelser.

De har udviklet afregningsplatformen bag mange af udfordrerne i elhandelsbranchen som Natur-Energi, Gul Strøm og Blue Energy, og er også konstruktørerne i baggrunden af Ørsted, der er Danmarks største elhandler med næsten trekvart million private kunder.

Det handler om at afregne forbrug med slutkunder. Og mere specifikt om at hjælpe forsyningsselskaber med at have moderne, automatiserede afregningssystemer, der sænker antallet af fejl og mængden af manuelt kontrolarbejde.

Et par af de senest tilkomne elhandlere i branchen, True Energy, der henvender sig specifikt til elbilsejere, og norske GNP Energy figurerer ligeledes på kundelisten i it-virksomheden CUBS.

Andre nye elhandlere har valgt platforme fra for eksempel Vindstød eller Nettopower i forsøget på at skabe digitale og skalérbare set-up’s med lave omkostninger per kunde, mens etablerede spillere typisk har andre typer af systemer.

Er digitalisering vejen til at vinde kunderne? Konference 15. januar 2019

I alt er der cirka 50 elhandlere på det danske marked, og heraf er omkring halvdelen landsdækkende. Og bag kulisserne lurer ifølge CUBS endnu en lille håndfuld nye på vej ind i et marked, hvor priser og fortjenester allerede er konkurreret i bund, og hvor produktforskellene og kundernes mobilitet er beskedne.

– Elbranchen og andre forsyningsvirksomheder inden for varme, vand og spildevand har traditionelt fokuseret meget på at se kunden som et målepunkt. Vi udvikler systemer til at afregne forbrug generelt, det vil i princippet sige alt, der kan sælges på abonnement, eller hvor man kan opgøre en forbrugt mængde i en bestemt periode, fortæller adm. direktør Torben Sørensen.

Elmarked Outlook Slutkunder
Politikpapir

Elmarkedet for slutkunder er omdrejningspunkt for den grønne omstilling. Der er de seneste år investeret massivt i et top-moderne setup, der har til formål at forbedre konkurrencen og sætte kunden i centrum...

Udgivet
2018

De, der ejer kunderne, vinder

Dermed satser han på, at der er en grundlæggende transformation på vej, hvor der med tiden vil blive solgt flere ydelser end blot el fra de samme handlere.

– Vi fornemmer helt klart, at de nye spillere ser elhandel i Danmark som en billet ind i noget andet og mere. Om det er at sælge el i hele Skandinavien, eller at føje andre produkter til som gas, forsikringer, fiber, bankprodukter eller lektiehjælp må tiden vise. Det afgørende for os er, at et afregningssystem skal kunne håndtere det, for det bliver dem der ’ejer’ kunderne, der vinder i sidste ende, siger Torben Sørensen.

Det skandinaviske element i det danske detailmarked er da også forstærket med Vattenfalls opkøb af Vindstød for et par år siden. Siden er finske Fortum trådt ind i Danmark med Barry, der blandt andet satser på øget indsigt i eget forbrug og CO2-udledning samt mikrobetalinger lige som GNP Energy, der sælger el i både Norge, Danmark, Sverige og Finland.

Synergier på tværs af brancher

CUBS, der udspringer af Casalogic, er i sin 3. generation og er udviklet i samarbejde med Blue Energy, som første kunde i 2014. Blue Energy blev for godt og vel et år siden solgt til investeringsfonden New Nordic Advisors, der netop har investeringer inden for forsikring.

– Der skal helt sikkert ske nogle nye ting. Der kommer til at ske en synergieffekt på tværs af brancher. Vi skal igen til at tænke nyt og vende det hele på hovedet, udtalte Blue Energys kommercielle direktør Mads Andreas Olesen efter salget

Og netop koblingen af elsalg til andre produkter køber Heine Dupont, kommerciel direktør hos CUBS, også gerne ind på.

– Man kan bare se på Amazon, der for længst har lagt sin boghandlerfortid bag sig, og som nu er indgangen til en lang række produkter fra mange forskellige udbydere. Vi har ikke set det endnu, men jeg kan sagtens forestille mig, at der på et tidspunkt kommer portaler, hvor man kan købe el fra flere forskellige leverandører, men også en række andre abonnementsbaserede ydelser, siger han.

Du kan blive klogere på digitaliseringen i både detailmarkedet og den øvrige del af elbranchen på Dansk Energi og Dansk Erhvervs gratis konference ’Er digitalisering vejen til at vinde kunderne’ den 15. januar.

Læs mere om programmet og tilmeld dig

Nyheder direkte i din indbakke?