Denne artikel er fra før Green Power Denmark blev dannet og er udgivet af enten Dansk Energi, Dansk Solkraft eller Wind Denmark.

DIGITALT

Elbranchen skrotter standardtænkning

Vi bliver langt mere individuelle i fremtiden som elkunder, og både net- og handelsvirksomheder i elbranchen tænker også i vidt forskellige baner i deres forretninger, fortæller en af de største softwareleverandører til forsyningssektoren.

– De få i dag bliver de mange fremover med enten egen produktion af strøm, elbiler i indkørslen eller andre træk, der adskiller dem fra dagens typiske standard-kunde, og det skal vores systemer være i stand til at håndtere.

Ordene kommer fra Henrik Hjorth Hansen, koncept- og salgschef i Sonlinc som svar på, hvilke tendenser han ser i en elverden, der i vid udstrækning bruger virksomhedens softwaresystemer til at afregne med kunderne.

Sonlinc retter sig udelukkende mod forsyningssektoren og har siden 1988 udviklet afregningssystemer både til net- og handelsselskaber inden for el, men også virksomheder inden for gas, varme, vand, affald og bredbånd.

På elsiden spænder kunderne lige fra de mindste selskaber til de største inklusive fusionsaktuelle Eniig og SE. I alt faktureres 60 procent af det danske elforbrug på Sonlinc-systemer.

Netop fusioner – herunder mange blandt de mindre kendte selskaber – har i snart mange år været en fast del af både elbranchens og Sonlincs virkelighed, med alt hvad det kaster af sig af arbejde med integration og opdateringer.

DIGITALISERING

CUBS har leveret it-platform til både små og store spillere i detailmarkedet og forventer, at el i fremtiden vil blive solgt sammen med...

– Når vi kigger ind i kundernes systemer, er billedet ofte broget, som følge af de mange sammenlægninger gennem årene. Nogle gange er vi leverandør til kunder både på net- og handelssiden, men andre gange er der systemer fra andre leverandører inde over, fortæller Henrik Hjorth Hansen.

Kunderne flytter sig hurtigere

Tendensen, til at vi bliver mere forskellige hver især som elkunder, giver sig også udslag i, at elhandlere, der før var forholdsvis homogene i deres struktur, nu tænker i vidt forskellige baner – og stiller forskellige krav til den digitale platform.

– Vi kan tydeligt mærke, at vores kunder flytter sig mere og hurtigere end før – og i meget forskellige retninger. Nogle leverandører går i retning af at afregne kunderne for rene indkøb på spotmarkedet takket være de nye muligheder for timeafregning af forbruget. Andre virksomheder har produkter på tegnebrættet med en fast pris uanset forbrug, siger Henrik Hjorth Hansen, der også er i dialog med mulige nye spillere på elmarkedet.

Faste priser kan blandt andet være en mulighed for elbilsejere, hvor det øvrige elforbrug betyder relativt lidt sammenlignet med udgiften til bilen, uddyber han.

I det hele taget tegner Henrik Hjorth Hansen et billede af en elsektor, der oplever en opblomstring sammen med elektricitets nuvundne status som grøn klimafrelser efter at have været en udskældt forsyningsart i mange år.

Samtidig er det, ifølge ham, tydeligt, at net-/distributionsselskaberne har fundet sig selv efter Engrosmodellen, der i 2016 tildelte elhandlerne ansvaret for slutkunderne, og at de har fået ny tro på fremtiden med elnettet i en central rolle i den fortsatte omstilling af Danmark.  

– Der var nogle år, hvor man lige skulle komme sig over Engrosmodellen og tabet af kunderne. Men nu kigges der fremad igen, og der arbejdes blandt andet rigtig meget med at sikre datakvalitet i forbindelse med den løbende overgang af kunder til flexafregning, siger Henrik Hjorth Hansen.

Nyheder direkte i din indbakke?